Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-7R5Q3A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Regina Lucia Peret Dell Isolapt_BR
dc.contributor.referee1Jane Quintiliano Guimarães Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Eliana Amarante de Mendonca Mendespt_BR
dc.contributor.referee3Angela Paiva Dionísiopt_BR
dc.contributor.referee4Rosalvo Gonçalves Pintopt_BR
dc.creatorAngela Maria Ribeiro Vilas Boas Leitept_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T21:37:53Z-
dc.date.available2019-08-14T21:37:53Z-
dc.date.issued2009-03-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-7R5Q3A-
dc.description.abstractIn the present thesis, we analyze the proposals for the interpretation of short stories presented in five didactic books used in Brazilian high schools for the teaching of Portuguese Language and Literature. In light of Interactionisme socio-discursif, we suggest the study of theenunciative mechanisms - voice and modalization -, in these texts, as proposed by Bronckart (2003), who perceives texts as a feuilleté textuel, which is arranged in three levels: 1) the general infrastructure: a deeper level which encompasses the discourses, their modalities ofarticulation and the sequences that appear in these discourses; 2) mechanisms of textualization, which are articulated to the linearity of the text and contribute to the establishment of thematic coherence; and 3) enunciative mechanisms that contribute more clearly than the previous ones in maintaining pragmatic or interactive coherence of the textand clarify enunciative positions: voices and modalizations guide, in a more direct way, the interpretation of the text and are named configurational. In the present research, we have analyzed the questions proposed by the authors of a selection of didactic books for theinterpretation of short stories and we have proceeded to the exam of the enunciative mechanisms in each of these stories, aiming at identifying their potential in terms of polyphonic analysis. We have analyzed the general questions that help finding the enunciative mechanisms and we have conducted the study and cross-reference of the variables:polyphonic aspect, types of discourse, modalizations and modality indicators. We have concluded that it is viable to study short stories through enunciative mechanisms, and that this approach can enhance the understanding of the textual structure.pt_BR
dc.description.resumoNesta tese, analisamos propostas para interpretação de Contos apresentados em livros didáticos de Língua Portuguesa e Literatura do Ensino Médio que constituem o corpus desta pesquisa. À luz do Interacionismo sociodiscursivo, sugerimos o estudo dos mecanismosenunciativos: vozes e modalizações nesses textos, conforme Bronckart (2003) que visualiza um texto como um folhado textual, constituído por três níveis: 1) infra-estrutura geral do texto, nível mais profundo que comporta os discursos, suas modalidades de articulação e sequências que eventualmente aparecem nesses discursos; 2) mecanismos de textualização: são articulados à linearidade do texto e contribuem para o estabelecimento da coerência temática; 3) mecanismos enunciativos que contribuem mais claramente que os precedentes para manter a coerência pragmática, ou interativa do texto, esclarecem posicionamentos enunciativos: vozes e modalizações, orientam, de forma mais direta, a interpretação do texto e são denominados configuracionais. Nesta pesquisa, analisamos as questões de interpretação textual em contos brasileiros, propostas pelos autores dos livros didáticos selecionados e fizemos o levantamento dos mecanismos enunciativos em cada conto com o objetivo deidentificar o potencial de análise da polifonia. Analisamos as questões gerais que auxiliam na localização dos mecanismos enunciativos e efetuamos o estudo e cruzamento das variáveis: caráter polifônico, tipos de discurso, modalizações e indicadores de modalidade. Concluímosque é viável estudar os contos através dos mecanismos enunciativos e que esse estudo pode favorecer a compreensão da estrutura textual.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectgênerospt_BR
dc.subjectinterpretaçãopt_BR
dc.subjectmecanismos enunciativospt_BR
dc.subjecttextospt_BR
dc.subjectcontopt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherTextos Interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCompreensão na leiturapt_BR
dc.subject.otherContos brasileiros Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discurso literáriopt_BR
dc.subject.otherEnunciaçãopt_BR
dc.subject.otherLingua portuguesa Estudo e ensino (Segundo grau)pt_BR
dc.subject.otherLivros didaticospt_BR
dc.titleOs mecanismos enunciativos no estudo de contos brasileiros em livros didáticos para o ensino médiopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
754d.pdf612.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.