Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-984U3K
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alessandro Ferreira Costapt_BR
dc.creatorEliane Bezerra Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T10:41:51Z-
dc.date.available2019-08-10T10:41:51Z-
dc.date.issued2011-09-02pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-984U3K-
dc.description.abstractThe present work intends to observe how the archivist´s profile has been represented by fictional productions of films and television. Analyzes the production: Being John Malcovich (1999), Erin Brockovich (2000), American Splendor (2003), Beijo 2348/72 (1990), Os Aspones (2004) and productions that complement the symbolic relations perceived in the interpretation of the archivist in mass media. Introduces concepts of cultural industry, film language, social representation and their elationship with the construction of stereotypes. Based on archival literature, traces the Archivist's contemporary profile. Also opposes theArchivists profile shown in the literature to the profile presented by media. Its purpose is to deconstruct the Archivists model shown by the mass media and arouse in the viewer a critical reference to process of social representation.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho pretende visualizar como o perfil do profissional arquivista tem sido representado nas obras de ficção do cinema e da televisão. Analisa as produções: Quero ser John Malcovich (Being John Malkovich, 1999); Erin Brockovich - Uma mulher de talento (Erin Brockovich, 2000), Anti-herói americano (American Splendor, 2003), Beijo 2348/72 (1990), Os Aspones (2004) e demais produções que complementem as relações simbólicas percebidas na interpretação do arquivista pelos meios audiovisuais. Apresenta conceitos de indústria cultural, linguagem cinematográfica, representação social e a relação destes com a construção de estereótipos. Traça o perfil do arquivista contemporâneo a partir da literatura arquivística e opõe este ao perfil apresentado pelas produções midiáticas. Tem por objetivo desconstruir o modelo de arquivista apresentado pelos meios de comunicação de massa e despertar no espectador um referencial crítico ao processo de representação social.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRepresentação Socialpt_BR
dc.subjectArquivistapt_BR
dc.subjectIndústria Culturalpt_BR
dc.subject.otherArquivistas  pt_BR
dc.subject.otherIndústria cultural  pt_BR
dc.subject.otherRepresentações sociais  pt_BR
dc.titleA representação do arquivista em obras de ficção: perspectivas do profissional sob o olhar do cinema eda televisãopt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Arquitetura Organização da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arquivista_cinema.pdf933.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.