Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9852HA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jorge Tadeu de Ramos Nevespt_BR
dc.creatorGleicilane Almeida Alvarenga Francopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T02:13:51Z-
dc.date.available2019-08-14T02:13:51Z-
dc.date.issued2010-11-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9852HA-
dc.description.abstractCompanies that are seeking to reach or to ensure a competitive position in the market where they operate, need to adapt more quickly to unexpected movements of their competitors, suppliers and customers. Thus, these companies need to be constantly updated about occurrences of the external environment, especially thoserelated to technological trajectory of competition and technological innovations that grow apace. Nowadays, due the big volume of the information available, companies need to strategically monitor (trace, identify and analyze) the signs of its impact on the competitive environment and anticipate the moves of their competitors. In thisambient, the Competitive Intelligence Technology becomes essential for rapid decision making in strategic processes. This study reflects about the importance of information in decision process of the company and introduces the Competitive Technology Intelligence as an important tool for the strategic management of information. It also presents a proposal of the products and services of the information scientific and technology that can contribute to the generation of intelligence.pt_BR
dc.description.resumoAs empresas que buscam conquistar ou assegurar uma posição competitiva no mercado onde atuam, necessitam se adaptar mais rapidamente aos inesperados movimentos de seus concorrentes, fornecedores e clientes. Assim, estas empresas precisam estar permanentemente atentas as ocorrências do ambiente externo,especialmente aquelas relacionadas com a trajetória tecnológica da concorrência e às inovações tecnológicas que crescem em ritmo acelerado. Diante do enorme volume de informações disponíveis na era da hiperinformação, as empresas necessitam monitorar estrategicamente (rastrear, identificar e analisar) os sinais deimpacto no seu ambiente competitivo, bem como antecipar os movimentos de seus competidores. Neste contexto, a Inteligência Competitiva Tecnológica, tornou-se fundamental para a rápida tomada de decisão em processos estratégicos. Este trabalho faz uma reflexão sobre a importância da informação no processo decisório de uma empresa, apresentando a ICT como uma importante ferramenta para ogerenciamento estratégico da informação. Apresenta também uma proposta de produtos e serviços de informação científica e tecnológica que contribuem para a geração de Inteligência.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão Estratégica de Informaçãopt_BR
dc.subjectInovação tecnológicapt_BR
dc.subjectInteligência competitiva tecnológicapt_BR
dc.subjectVantagem competitivapt_BR
dc.subjectInteligência competitivapt_BR
dc.subject.otherInteligência competitiva (Administração)pt_BR
dc.subject.otherInovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherServiços de informaçãopt_BR
dc.subject.otherConcorrênciapt_BR
dc.subject.otherGerenciamento da informaçãopt_BR
dc.titleGerenciamento estratégico de informação: proposta de produtos e serviços de informação científica e tecnológica para geração de inteligência competitiva em empresas de base tecnológicapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
geimonografia__gleicilane_completa__2_.pdf857.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.