Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DTE8X
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Miguir Terezinha Vieccelli Donosopt_BR
dc.contributor.referee1Eline Lima Borgespt_BR
dc.creatorElizete Rodrigues Bragapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T07:45:29Z-
dc.date.available2019-08-12T07:45:29Z-
dc.date.issued2012-02-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DTE8X-
dc.description.abstractStudies of the profile of teachers subsidize reflections on possible weaknesses of them, thus contributing to the improvement of education. Thus, this study aimed to analyze the profile of teachers in a school of nursing at technical level in the metropolitan region of Belo Horizonte, as well as point out the main characteristics of the same. We conducted primary research of a descriptive nature and transverse, with teachers of the course of a Practical Nursing Practical Nursing School in Vespasian, MG. The survey instrument was a questionnaire used in the project "Analysis of the implementation of CEFPEPE, offered in 2008, the eight poles that make up the system UAB / / MEC-UFMG". This questionnaire has been approved by the Ethics in Research - COEP UFMG and is intended to identify the profile of teachers of Practical Nursing course. The sample consisted of 16 teachers. Data were tabulated in absolute frequency and relative frequency. The results indicate that the majority of respondents were female and aged 26 to 35 years. Most were graduate nursing and were entering professional life, and nearly half had a specialization course. Most respondents had no children. Religion presented varied and most had an income of three minimum wages. The majority lived in the same municipality in which the school is located, and some lived in other neighboring counties. It is concluded that the profile of teaching the course in question was presented varied, but can be seen for some factors hindering the exercise of teaching, among them the lack of pedagogical training and exercise of other professional activities, the latter being a factor that causes work overload. It is suggested that further studies be conducted in other primary schools, with a more representative sample, to allow new inferences or reflections on the process of teaching in nursing.pt_BR
dc.description.resumoEstudos do perfil de docentes subsidiam reflexões sobre possíveis fragilidades dos mesmos, contribuindo assim com a melhoria do ensino. Desta forma, este trabalho teve como objetivo analisar o perfil dos docentes de uma escola de nível técnico em Enfermagem na região metropolitana de Belo Horizonte, bem como pontuar as principais características dos mesmos. Realizou-se pesquisa primária de natureza descritiva e transversal, com docentes do curso Técnico de Enfermagem de uma escola de Técnico de Enfermagem em Vespasiano, MG. O Instrumento de pesquisa foi um questionário utilizado no projeto Analise da implementação do CEFPEPE, ofertado em 2008, nos oito pólos que compõem o sistema UAB//MEC- UFMG. Tal questionário tem aprovação pelo Comitê de Ética em Pesquisa COEP da UFMG e destina-se à identificação do perfil de docentes de curso Técnico de Enfermagem. A amostra foi constituída por 16 docentes. Os dados foram tabulados em frequência absoluta e frequência relativa. Os resultados indicam que a maioria dos entrevistados era do gênero feminino e com idade de 26 a 35 anos. A maioria era graduada em Enfermagem e estavam adentrando na vida profissional, sendo que quase a metade possuía curso de especialização. A maior parte dos entrevistados não tinha filhos. A religião apresentou-se variada e a maioria possuía renda de um a três salários mínimos. A maioria residia no mesmo município em que se situa a escola, sendo que alguns residiam em outros municípios vizinhos. Conclui-se que o perfil dos docentes do curso em questão apresentou-se variado, porém se percebe alguns fatores dificultadores para o exercício da docência, dentre esses a falta de formação pedagógica e o exercício de outras atividades profissionais, sendo o último um fator que acarreta sobrecarga de trabalho. Sugere-se que novos estudos primários sejam realizados em outras escolas, com uma amostra mais representativa, que possibilitem novas inferências ou reflexões sobre o processo de ensinar em enfermagem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de enfermagempt_BR
dc.subjectEducação técnica em enfermagempt_BR
dc.subjectEnfermeiro docentept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titlePerfil do docente de uma escola de nível técnico de enfermagem na região metropolitana de Belo Horizontept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_elizete_imprimir_ufmg.pdf518.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.