Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DWG9U
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Tania Maria Picardi Faria Costapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Ligia Dias Barbosapt_BR
dc.creatorLuana Nickelpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:12:52Z-
dc.date.available2019-08-11T23:12:52Z-
dc.date.issued2012-10-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9DWG9U-
dc.description.abstractThe Specialization Course in Vocational Educational Training in Health: Nursing - CEFPEPE, in the form of distance education, comes up with the purpose of forming nurses professional education for teachers in technical areas of health, describing the joint between the fields of health and education. The present study describes the profile of the student-nurse enrolled at the Faculty Support Centers of Teófilo Otoni - MG, in order to complement and maximize the deployment of CEFPEPE analysis, the eight centers of action at the Open University of Brazil - UAB / UFMG. The study is descriptive, exploratory, with a population of 13 participants and questionnaires for research and analysis. Data showed that the profile is predominantly female, catholic, aged 26-35 years, unmarried and childless. The majority own property, everybody have internet access, have a TV, computer and cellphone. A significant part of the group mentioned family income between 2 and 3 minimum wages, and the same part said as family breadwinner. As for training in elementary and high school, all attended regular mode of teaching, most were formed by private institutions of higher education, graduates are less than 2 years and have no expertise. About employment, the majority work in hospitals and few have experience in teaching. As for the shift, most of the interviewed group resides in the same county where the pole is located in the course. The study concludes that the profile of student nurses can help with suggestions and insight for future analyzes of the work done by CEFPEPE in the State of Minas Gerais.pt_BR
dc.description.resumoO Curso de Especialização de Formação Pedagógica em Educação Profissional na Área de Saúde: Enfermagem CEFPEPE, na modalidade de educação a distância, surge com a finalidade de formar enfermeira(o)s professores em educação profissional para áreas técnicas de saúde, qualificando a articulação entre os campos da saúde e educação. O presente trabalho objetivou descrever o perfil do aluno-enfermeiro matriculado no Pólo de Teófilo Otoni MG, com vistas a complementar e maximizar a análise da implantação do CEFPEPE, nos oito pólos de atuação da Universidade Aberta do Brasil UAB/UFMG. O estudo foi descritivo, exploratório, com população de 13 participantes e aplicação de questionário estruturado para coleta de dados. A tabulação e análise dos dados permitiram concluir que o perfil é eminentemente feminino, católico, na faixa etária de 26 a 35 anos, solteiras e sem filhos. A maioria possui casa própria, todos tem acesso a internet, possuem televisão, computador e celular. Parcela significativa do grupo mencionou renda familiar entre 2 e 3 salários mínimos, assim como a mesma percentagem declarou-se como arrimo da família. Quanto a formação no ensino médio e fundamental, todos frequentaram a modalidade regular de ensino, a maioria foi formada por instituições de ensino superior privada, são egressos a menos de 2 anos e não possuem especialização. Em relação ao vínculo empregatício, a maioria trabalha na rede hospitalar e poucos possuem experiência na docência. Quanto ao deslocamento, a maioria do grupo entrevistado reside no mesmo município onde está localizado o pólo do curso. O estudo conclui que o perfil dos alunos-enfermeiros pode contribuir com subsídios para futuras análises do trabalho realizado pelo CEFPEPE no Estado de Minas Gerais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em enfermagempt_BR
dc.subjectEducação a distânciapt_BR
dc.subjectFormação pedagógicapt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titlePerfil dos alunos do curso de especialização em formação pedagógica do ensino profissional da área de enfermagem na modalidade de educação a distância no pólo de Teófilo Otoni MGpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_ufmg_luana_nickel_2012.pdf977.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.