Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EAHTY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Meily Assbu Linhalespt_BR
dc.contributor.referee1Luciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.contributor.referee2Cecilia Vieira do Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee3Maria Aparecida Arrudapt_BR
dc.contributor.referee4Monica Yumi Jinzenjipt_BR
dc.creatorDaniela Flavia Martins Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T13:51:28Z-
dc.date.available2019-08-13T13:51:28Z-
dc.date.issued2013-08-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EAHTY-
dc.description.abstractThis research examines the relations between hygiene and education. Therefore, investigates the movement of hygiene requirements in São João del Rei (MG) during the period between 1890 and 1906, seeking to understand how these practices were appropriated and represented by the local elite educational vies. The time frame with regard to the beginnings of the Republic, when the hygiene issues gained prominence in the Sao-Joanesses newspapers, and became part of the syllabus teaching in Normal Schools in the city. The study ends before the João Pinheiro Reform (1906). This introduced significant changes to education in Minas Gerais, which also affected São João del-Rei, coinciding with the closure of the Normal Schools at that time. For this analysis, two perspectives were established: the teaching of hygiene in and out of the Normal School, and these are not separate realities, but rather one which influences the other, a two-way street, as the listed sources for the research advocate. To analyze the extent of teaching outside the school-room environment, the research was mainly conducted through means of city newspapers, legislation, travelers reports and chroniclers of this period, which investigated how public hygiene was debated in the media, identifying ways of representing this theme by the local cultural elite and how this was intended to educate the population according to hygiene precepts. As for the Normal School of São João del-Rei, Hygiene education was researched primarily based on documents produced by teachers and students of this institution, such as education programs, points for examinations, tests and correspondence, which makes it possible to identify these records, the presence of such material in four subjects: Education, Moral and Civic Education, Elementary education legislation Hygiene, Physical and Natural Sciences; Gymnastics and Military Developments; Practical lesson for females. The knowledge in regard to hygiene found in the documents studied has shown a concern on behalf of the school with extrapolate teaching. Through the analysis of these sources, we sought to understand how a culture of hygiene was constituted as a learning and educational practice within and outside the Normal School.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa analisa as relações entre higiene e educação. Para isso, investiga a circulação de discursos produzidos sobre prescrições higiênicas em São João del-Rei (MG), no período compreendido entre 1890 e 1906, buscando entender como essas práticas foram apropriadas e representadas pela elite local pelo viés educativo. O recorte temporal diz respeito aos primórdios da República, quando as questões higiênicas ganharam destaque nos jornais são-joanenses, além de tornarem-se conteúdo ensinado na Escola Normal da cidade. O período estudado se encerra antes da Reforma João Pinheiro (1906). Essa reforma produziu transformações expressivas na educação em Minas Gerais, que também afetaram São João del-Rei, coincidindo com o fechamento da Escola Normal nessa data. Para essa análise, estabeleceram-se duas perspectivas: o ensino da higiene dentro e fora da Escola Normal, sendo que essas não são realidades distintas; ao contrário, uma influencia a outra, numa via de mão dupla, como indicam as fontes elencadas para a pesquisa. Para analisar a dimensão do ensino fora do ambiente escolar, as fontes pesquisadas foram, principalmente, jornais da cidade, legislação e relatos de cronistas desse período, pelas quais se investigou como a higiene pública era debatida nesses meios, identificando as formas de representação de tal temática pela elite cultural local e como esta visava a instruir a população conforme os preceitos higiênicos. Quanto à Escola Normal de São João del-Rei, pesquisou-se o ensino da higiene, principalmente com base em documentos produzidos pelos professores e alunos dessa instituição, como programas de ensino, pontos para exames, provas e correspondências, sendo possível identificar, nesses registros, a presença desse conteúdo em quatro cadeiras: Pedagogia, Instrução Moral e Cívica, Legislação do Ensino Primário e Higiene; Ciências Físicas e Naturais; Ginástica e Evoluções Militares; Aula Prática do Sexo Feminino. Os saberes relativos à higiene encontrados nos documentos pesquisados evidenciam uma preocupação da escola com o assunto e que vai além do ensino. Por meio da análise dessas fontes, buscou-se compreender como uma cultura da higiene se constituiu como um saber e uma prática educativa dentro e fora da Escola Normal.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHigienept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectHistória das disciplinas escolarespt_BR
dc.subjectEscola normalpt_BR
dc.subjectSão João del-Reipt_BR
dc.subject.otherEducação  Historiapt_BR
dc.subject.otherHigiene  Historiapt_BR
dc.subject.otherEducação sanitária  São João del Rei (MG)  História  pt_BR
dc.subject.otherEscolas normaispt_BR
dc.titlePrescrições sobre higiene na cidade e na escola normal: São João del-Rei, final do século XIX e início do XXpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_daniela_fonseca.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.