Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FFEKF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.contributor.referee1Salete Maria de Fatima Silqueira de Resept_BR
dc.creatorEliana Tikami de Lima Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T00:29:27Z-
dc.date.available2019-08-10T00:29:27Z-
dc.date.issued2013-02-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FFEKF-
dc.description.abstractThis labor describes and analyzes the history of the author during the Course of Specialization in Educational Management: Pedagogical instrumentalization of teachers of the SUS Technical School in the City of Osasco of Dentists Offices Assistants course and technical of oral health. The ETSUS of Osasco conducts technical training courses in health professional for elementary and middle level, and their students are entered into the public service. The course of Dentists Offices Assistants is itinerant to the course of the oral health technician and are conducted by this school since 1997. The guidelines of the National Oral Health indicate the expansion and qualification of primary care, and this is creating oral health programs, where it is necessary to establish the oral health team, which is made by the surgeon dentist (CD), Dentists Offices Assistants (ASB), and technical in oral health. Thus, comes encouraging the technical professional formation in oral health and generating a work field for these professionals. Due to a deficiency in university education of dentists, it becomes important qualification of teachers who did not have on his resume pedagogy. Through this qualification, the faculty of concentration (theory) and the teaching of the dispersion (in clinical practice) evaluate the student together, reworking assessment tools and monitoring the contents of thematic unity. These teachers will resume proper content when needed, thus establishing a quality education with the objective of forming a critical and reflective learner, able to make decisions resolving that appear in everyday clinical practice. This would optimize productivity and solving dental service, with proper knowledge and understanding of the SUS.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho relata e analisa a trajetória do autor durante o Curso de Especialização em Gestão Pedagógica: instrumentalização pedagógica dos professores da ETSUS de Osasco do curso de auxiliar em saúde bucal (ASB) e técnico em saúde bucal (TSB). Esta escola realiza cursos de formação técnica profissional na área da saúde de nível fundamental e médio, e seus alunos, estão inseridos no serviço público. O curso de ASB é itinerante para o curso do TSB e já são realizados desde 1997. As diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal apontam pela ampliação e qualificação da Atenção Básica, e com isto, vem criando programas de saúde bucal, onde se faz necessária a implantação da equipe de saúde bucal, que é composta pelo cirurgião-dentista, auxiliar em saúde bucal e o técnico em saúde bucal. Desta forma, vem incentivando a formação técnica profissional na saúde bucal e gerando campo de trabalho para estes profissionais. Devido a uma lacuna na formação universitária do cirurgião-dentista, torna-se importante a qualificação do docente que não teve em seu currículo a pedagogia. Por meio dessa qualificação, o docente da concentração (teoria) e o docente da dispersão (prática na clínica) avaliarão junto o aluno, reelaborando instrumentos de avaliação e acompanhando os conteúdos por unidade temática. Esses professores farão a devida retomada de conteúdo quando necessário, estabelecendo assim uma educação de qualidade com os objetivos de formar um aluno crítico e reflexivo, capaz de tomar decisões resolutivas que apareçam no cotidiano da clínica. Isso otimizaria a produtividade e a resolutividade do serviço odontológico, com o devido conhecimento e entendimento do SUS.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino odontológicopt_BR
dc.subjectPrática profissionalpt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectInstrumentação pedagógicapt_BR
dc.subject.otherEducação em Enfermagempt_BR
dc.titleInstrumentalização pedagógica dos professores da Escola Técnicado Sistema Único de Saúde de Osasco (ETSUS) da área odontológica do curso de auxiliar em saúde bucal (ASB) e técnico em saúde bucal (TSB)pt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Téc. do SUS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eliana_tikami_de_lima_carvalho_2_.pdf617.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.