Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FJGHD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Anezia Moreira Faria Madeirapt_BR
dc.contributor.referee1Geralda Fortina dos Santospt_BR
dc.creatorMaria de Fátima da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T06:10:25Z-
dc.date.available2019-08-12T06:10:25Z-
dc.date.issued2013-02-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FJGHD-
dc.description.abstractThe School Board, established by Law 2263/2004, Opinion 007/2007, is the highest organlevel school as reminiscent of the art. 2 of the device. Given this sits the objective of this work that seeks to understand the mechanisms of implementation and operation of the law schools of the state of health, in which the School Councils - highest organ of decision in educational units, representative of the school community - should take functions deliberative, advisory and oversight. It is observed that only in the 80s, the company realizes the importance of social control for the valuation of local and thus strengthens the state and municipal councils of education, giving rise to the so-called school boards, boards of health advice child and adolescent, and many others. The School Board as the representative body of the community, seeking the construction of school autonomy grounded in the many legal requirements that enable democratic management. The 1988 Constitution stipulates in its Art. 206 basic principles for the consolidation of a quality education, taking as reference the democratization of management. Thus, it is evident the importance of the creation of the School Board in various educational institutions, as it represents the highest expression of citizen participation.pt_BR
dc.description.resumoO Conselho Escolar, instituído pela Lei 2263/2004, parecer 007/2007, constitui o órgão máximo em nível de escola, conforme lembra o art. 2º do dispositivo. Diante disso o objetivo deste trabalho é implantar, por meio de um projeto de intervenção o CE no CEFOR-PB. Os Conselhos Escolares - órgão máximo de decisão nas unidades educativas, representativo da comunidade escolar - deverão assumir funções de caráter deliberativo, fiscalizador e consultivo. Observa-se que somente na década de 80, a sociedade percebe a importância do controle social para a valorização do poder local e, assim, fortalece os conselhos estaduais e municipais de educação, fazendo nascer os chamados conselhos escolares, os conselhos de saúde, conselhos da criança e do adolescente, e tantos outros. O Conselho Escolar como órgão representativo da comunidade, busca a construção da autonomia das escolas calcada nas muitas determinações legais que viabilizam a gestão democrática. A Constituição de 1988 determina em seu Art. 206 os princípios básicos para a consolidação de uma educação de qualidade, tendo como ponto de referência a democratização da gestão. Dessa forma, fica evidente a importância da criação do Conselho Escolar nas diversas instituições educativas, uma vez que representa a expressão maior da participação cidadã.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectConselho escolarpt_BR
dc.subjectParticipação cidadãpt_BR
dc.subjectAutonomiapt_BR
dc.subject.otherEducação em Enfermagempt_BR
dc.titleProposta de implantação de conselho escolar no Centro Formador em Recursos Humanos da Paraíba - CEFOR/PBpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Téc. do SUS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_maria.pdf318.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.