Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FSG4W
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sandro Coelho Costapt_BR
dc.contributor.referee1Luciana da Silva de Oliveirapt_BR
dc.creatorRosalba Rita Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:04:03Z-
dc.date.available2019-08-09T14:04:03Z-
dc.date.issued2013-11-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FSG4W-
dc.description.abstractThis research aimed to identify the effects of Early Childhood Education Curriculum Collection of Contagem: experience, knowledge and expertise on the practice of teachers of an institution of municipal public kindergarten, from the analysis of the experiences that they enable children and also of signs and evidence in teaching practice which refer to the concept of curriculum proposed by the document1. For this, mapped to the meanings that teachers attach to the concept of curriculum proposed by the municipality of Contagem and held up study and analysis of conceptions of children, Early Childhood Education2, curriculum, teaching practice and experiences that guide the actions of teachers. The survey data were produced from observations in the institution, and interviews with two teachers. It was found that the process of drafting the collection was extremely positive, empowering teachers to develop teaching practice more organized and meaningful. However, it is clear ownership of the peripheral concepts of experience and curriculum and the need to think about political strategies for the effective implementation of the Collection. The discussion about the proposed curriculum Collection has the potential to guide practice, investments are needed in the continuing education of teachers to enable the construction of mappings (DELEUZE; GUATARI, 1995) that generate acts curriculum (MACEDO, 2008) rich, susceptible of changes and plural in everyday institutions kindergarten. In this work, we used the design of curriculum as cultural production (SANTOS; PARAÍSO, 1996) , considering the element of pedagogical institution (FARIA; SALLES , 2012) . Was also taken into account the need to discuss about the curriculum due to the new regulations of the area (BARBOSA, 2010), besides the fact that this field study is to reflect on the relationship between knowledge, identities and subjectivities and about the boundaries and power relations that constitute it (SILVA , 2005).pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo geral identificar os efeitos da Coleção Currículo da Educação Infantil de Contagem: experiências, saberes e conhecimentos sobre a prática de professoras de uma instituição de Educação Infantil pública municipal, a partir da análise das experiências que elas possibilitam às crianças e também das sinalizações e indícios na prática docente que remetam à concepção de currículo proposta pelo documento1. Para isso, mapearam-se os sentidos e significados que as professoras atribuem ao conceito de currículo proposto pelo município de Contagem e realizaram-se estudo e análise das concepções de criança, Educação Infantil2, currículo, prática docente e experiências que norteiam a ação das professoras. Os dados da pesquisa foram produzidos a partir de observações na instituição e entrevistas com duas professoras. Verificou-se que o processo de elaboração da Coleção foi extremamente positivo, empoderando as professoras para o desenvolvimento de uma prática pedagógica mais organizada e significativa. No entanto, percebe-se uma apropriação periférica dos conceitos de experiência e de currículo e a necessidade de se pensar estratégias políticas para a implementação efetiva da Coleção. A discussão sobre currículo proposta na Coleção tem potencial para orientar a prática, sendo necessários investimentos na formação continuada do docente que possibilitem a construção de cartografias (DELEUZE; GUATARI, 1995) que gerem atos curriculares (MACEDO, 2008) ricos, suscetíveis de transformações e plurais no cotidiano das instituições de Educação Infantil. Neste trabalho, utilizou-se a concepção de currículo como produção cultural (SANTOS; PARAÍSO, 1996), considerando-o um dos elementos da proposta pedagógica da instituição (FARIA; SALLES, 2012). Também foi levada em conta a necessidade de discutir sobre o currículo em função das novas regulamentações da área (BARBOSA, 2010), além do fato de que estudar esse campo é refletir sobre a relação entre conhecimento, identidades e subjetividades e acerca das fronteiras e das relações de poder que o constituem (SILVA, 2005).pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectPrática docentept_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectExperiênciaspt_BR
dc.subject.otherCurriculospt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação pre-escolarpt_BR
dc.titleA coleção de currículo da Educação Infantil de Contagem/MG e os efeitos na prática docentept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Docência na Educação Infantil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia___rosalba_rita_lima___docei___ufmg___2013.pdf824.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.