Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GMGTL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Amarante de Mendonca Mendespt_BR
dc.contributor.referee1Ida Lucia Machadopt_BR
dc.contributor.referee2William Augusto Menezespt_BR
dc.creatorIvan Capdeville Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T15:17:27Z-
dc.date.available2019-08-14T15:17:27Z-
dc.date.issued2013-08-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GMGTL-
dc.description.abstractThis study aims to look at the antique ideals that drove the formation process of the speakers and remain echoing in pedagogical practices for the development of oral and textual production, to assess their relevance and effectiveness in contemporary times. It is based on the contrast between the speech of those who produce instructions for the development of rhetorical skills and the speech of those who want to improve themselves in this area. It wants to find the first of these discursive formations from the analysis of prescriptions found in manuals of rhetoric, written throughout history. The second, from initial diagnoses and final evaluations of students in a modern course on oratory. It resumes fundamental concepts of the classical world and, inserted into the line of Rhetorical Pedagogy , argues that Rhetoric offers concepts, paths and fully applicable solutions to the challenge of improving the teaching and learning of languages. Finally, it proposes Rhetorical Development Theory to explain the functioning of activities aimed at teaching public speaking and to serve as a guide to those who want to dedicate themselves to the growth in oratory.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho visa a buscar na antiguidade os ideais que conduziam o processo de formação dos oradores e que permanecem ecoando nas práticas pedagógicas destinadas ao desenvolvimento da oralidade e da produção textual, para avaliar sua pertinência e eficácia na contemporaneidade. Baseia-se na contraposição do discurso de quem produz instruções para o desenvolvimento de habilidades retóricas e no de quem deseja se aperfeiçoar na área. Pretende encontrar a primeira dessas formações discursivas a partir da análise de prescrições encontradas em manuais de Retórica, escritos ao longo da história. A segunda, a partir de avaliações diagnósticas e finais de alunos de um curso moderno de oratória. Retoma conceitos fundamentais do mundo clássico e, inserido na linha da pedagogia retórica, defende que a Retórica oferece conceitos, caminhos e soluções plenamente aplicáveis ao desafio de melhorar o ensino-aprendizagem das linguagens. Propõe a Teoria do Desenvolvimento Retórico para explicar o funcionamento das atividades destinadas ao ensino da oratória e para servir como roteiro a quem pretenda dedicar-se ao próprio crescimento na oratória.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento retóricopt_BR
dc.subjectOratóriapt_BR
dc.subjectPersuasãopt_BR
dc.subjectProdução textualpt_BR
dc.subjectFalar bempt_BR
dc.subjectRetóricapt_BR
dc.subjectPedagogiapt_BR
dc.subjectOralidadept_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherProdução textualpt_BR
dc.subject.otherRetóricapt_BR
dc.subject.otherOralidadept_BR
dc.titleO discurso sobre a arte de fazer discursos e o ensino moderno de oratóriapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___capdeville_ivan___o_discurso_sobre_a__ar_000.pdf2.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.