Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYJ93
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wander Emediato de Souzapt_BR
dc.contributor.referee1Gustavo Ximenes Cunhapt_BR
dc.contributor.referee2Geruza Corrêa Dacontipt_BR
dc.creatorCláudia Fernanda Freitas Maiapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T19:58:30Z-
dc.date.available2019-08-14T19:58:30Z-
dc.date.issued2013-04-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYJ93-
dc.description.abstractThis study aims to analyze the discursive marks of authorship in the students writings from a public school in the city of Montes Claros (MG). Therefore, we are going to investigate the operation of discursive marks of constitutive discursive heterogeneity shown, discussed by Authier-Revuz (1998), in the textual production of the student and the proposed Writing worked by the teacher. In addition, we are going to present the distinction between writing and text production, in a discursive perspective, regarding to the authorship marks. To this end, we are going to join the theory of Discourse Analysis of French and Brazilian matrix, as it is indispensable the studies of discourse notions, author, subject, and constitutive heterogeneity shown, and other settings related to the Discourse Analysis. This research is of qualitative and bibliographic nature, and the documentary data collection is for further analysis. With that, we hope that this discursive analysis of school writings can contribute to the mother language professionals educational practice rethinking, especially the way to correct the students' texts.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho objetiva analisar as marcas discursivas de autoria nas redações dos alunos de uma turma da 3ª série do Ensino Médio de uma escola pública de Montes Claros (MG). Em virtude disso, investigamos o funcionamento discursivo das marcas de heterogeneidade discursiva mostrada e constitutiva, discutidas por Authier-Revuz (1998), na produção textual do aluno e na proposta de redação trabalhada pelo professor. Além disso, apresentamos a distinção entre redação e produção de texto, numa perspectiva discursiva, em relação às marcas de autoria. Para tanto, filiamo-nos à teoria da Análise do Discurso de matriz francesa e brasileira, à medida que se fazem imprescindíveis os estudos das noções de discurso, autor, sujeito, heterogeneidade mostrada e constitutiva, bem como de outras definições inerentes à Análise do Discurso. Esta pesquisa é de cunho bibliográfico e qualitativo, sendo a coleta de dados documental para posterior análise. Com isso, esperamos que esta análise contribua para se repensar a prática educativa dos profissionais de língua materna, quanto ao modo de corrigirem os textos dos alunos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAutoriapt_BR
dc.subjectRedaçãopt_BR
dc.subjectHeterogeneidadept_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensinopt_BR
dc.titleUma análise discursiva das marcas de autoria em redações de alunos do ensino médio de uma escola pública de Montes Claros (MG)pt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia__2013__cl_udia_f_f_maia.pdf274.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.