Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYQ2A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelino Rodrigues da Silvapt_BR
dc.creatorMarlos Augusto de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T17:41:10Z-
dc.date.available2019-08-11T17:41:10Z-
dc.date.issued2013-01-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9GYQ2A-
dc.description.abstractThis work studies soccer chronicles in Brazil, through a relation between the history of journalistic chronicles and the trajectory of this sport in the country. Chronicles have developed as a genre aimed at a wider set of readers, approaching the language and culture of the popular classes and, taking as topic, facts related to current events, demanding from the writer a direct participation in the daily routine and social reality. Soccer, for its turn, arrived in the country as an elitist sport, but became extremely popular, wrapped by a complex mass communication phenomenon, which presents an intense production of speeches. Combined, these two processes gave rise to the origin of soccer chronicles, a genre of great popular reach and practiced by great writers, such as Nelson Rodrigues, Armando Nogueira and Mário Filho. It is proposed, therefore, that soccer chronicles can be used in the classroom, as much for the development of the students perception regarding the textual resources used for the recreation of sport events, as for the discussion of important transverse themes, related to subjects such as History, Geography and Sociology, thus becoming an instrument for the stimulation of the students interest in reading and their formation as citizens and critical readers.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho estuda a crônica de futebol no Brasil, através de uma relação entre a história da crônica jornalística e a trajetória desse esporte no país. A crônica se desenvolveu como um gênero voltado para um conjunto mais amplo de leitores, aproximando-se da linguagem e da cultura das classes populares e tomando como tema fatos ligados à atualidade, exigindo do escritor uma participação direta no dia-a-dia e na realidade social. O futebol, por sua vez, chegou ao país como um esporte elitista, mas se tornou extremamente popular, envolvido por um complexo fenômeno de comunicação de massas, que apresenta uma intensa produção de discursos. Combinados, esses dois processos deram origem à crônica de futebol, gênero de grande alcance popular e praticado por grandes escritores, como Nelson Rodrigues, Armando Nogueira e Mário Filho. Propõe-se, portanto, que a crônica de futebol pode ser utilizada em sala de aula, tanto para o desenvolvimento da percepção dos alunos em relação aos recursos textuais utilizados para a recriação dos acontecimentos esportivos quanto para a discussão de temas transversais importantes, relacionados a disciplinas como a História, a Geografia e a Sociologia, tornando-se assim um instrumento para o estímulo do interesse dos estudantes pela leitura e sua formação como cidadãos e leitores críticos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectleiturapt_BR
dc.subjectfutebolpt_BR
dc.subjectcrônicapt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherFutebol na literaturapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA crônica de futebol: o gênero, sua história e seu uso em sala de aulapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia_do_marlos_vers_o_final.pdf191.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.