Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9KRHP2
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Selme Silqueira de Matospt_BR
dc.creatorEmerson Daniel Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T02:16:16Z-
dc.date.available2019-08-12T02:16:16Z-
dc.date.issued2014-02-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9KRHP2-
dc.description.abstractDeath: conflicting array that still interferes negatively in the rendering of the educational relationship and the act of professionalism in dealing with events involving death and dying. The objective of this study was to identify the perception of nursing technicians regarding the professional training concerning death and dying. This is a meta-synthesis for whichresearches were conducted in the following databases: LILACS, BDENF, SciELO, MEDLINE, REDALYC Bank of Theses and Dissertations USP, UNICAMP and UFMG. A total of 63 publications, including all repetitions, were identified and forty sever were selected, of which five were the sample, chosen due to the inclusion criteria identified: studiesrelated to the perception of nursing technicians, published in English, Portuguese, or Spanish from 1998 to 2013.The results revealed that nursing technicians are still not yet equipped to the handling of death in their everyday work. It is concluded that despite the insipience of thestudies yet published, the selected possess a low risk of bias, permitting that the results of this research provide subsidies for reflections, sensitization and betterment of the learning processwhich favors education about death and dying in the training of a nursing technician, permitting the discovery and practice of moral, ethical and bioethical values, as well as more humane ways in the provision of care, both in life and in death.pt_BR
dc.description.resumoMorte: matriz conflituosa que ainda interfere negativamente na forma de se processar a relação educativa e o agir profissional para lidar com acontecimentos que envolvem a morte e o morrer. O objetivo deste estudo foi identificar a percepção dos técnicos de enfermagem acerca da formação profissional, sobre a morte e o morrer. Trata-se de uma metassíntese, cuja busca dos estudos foi realizada nas bases LILACS, BDENF, SCIELO, MEDLINE, REDALYC e Banco de Teses e Dissertações da USP, UNICAMP e UFMG. Foi identificado um total de 638 publicações incluindo todas as repetições, selecionadas quarenta e sete, sendo que cinco compuseram a amostra por atenderem os critérios de inclusão: estudos relacionados à percepção de técnicos e enfermeiros, publicados em inglês, português ou espanhol no período de 1998 a 2013. Os resultados revelaram que os técnicos de enfermagem ainda estão despreparados para o enfrentamento da morte em seu cotidiano de trabalho. Conclui-se que apesar da incipiência de estudos ainda publicados, os selecionados possuem baixo risco deviés, permitindo que o resultado desta pesquisa forneça subsídios para reflexões, sensibilizações e melhorias nos processos ensino-aprendizagem que favoreçam uma educação sobre a morte e o morrer na formação do técnico em enfermagem, permitindo a descoberta e prática de valores morais, éticos e bioético, além de modos mais humanizados na prestação do cuidado, tanto na vida, quanto na morte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMortept_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectMorrerpt_BR
dc.subjectTanatologiapt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titlePercepções dos técnicos de enfermagem acerca da formação profissional, sobre a morte e o morrerpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_emerson_19_05_2014_final.pdf339.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.