Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9LVMSK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando Ribeiro Andradept_BR
dc.creatorGilda Rosa do Nascimentopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T17:43:27Z-
dc.date.available2019-08-11T17:43:27Z-
dc.date.issued2014-05-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9LVMSK-
dc.description.abstractThis integrative review aims to examine the educational practices in oral health conducted by the Dental Surgeon in the Family Health Strategy and characterize your target for systemic conditions and life cycle audience. And to reach the goal the proposed methodological process highlighted is the Evidence-Based Practice (EBP ) which had its origin in the work ofthe epidemiologist Archie Cochrane , involving the clinical care and based on knowledge and evidence quality education. A literature survey was conducted in VHL data bases , following pre -established criteria . Data were collected through an instrument and were extracted fromselected after analysis and described by cyclic categorization and systemic condition of the target audience productions. The findings relate to educational practices related to community , children 0-5 years old, school children , teenagers , pregnant women , adults and programgroups . In this study , we found that the educational practices in oral health and / or current actions, developed by a dentist within the ESF mostly are reporting on oral problems (caries and periodontal disease ) , promotion and prevention changes in the gums, teeth , and oral cavity cancer , having a policy of supervised toothbrushing for children .pt_BR
dc.description.resumoEsta revisão integrativa tem por objetivo analisar as práticas educativas em saúde bucal realizadas pelo Cirurgião Dentista na Estratégia de Saúde da Família e caracterizar seu público alvo por ciclo de vida e condições sistêmicas. E para o alcance do objetivo o proposto o processo metodológico destacado é a Prática Baseada em Evidências (PBE) que teve sua origem no trabalho do Epidemiologista Archie Cochrane, que envolve o cuidado clínico e o ensino fundamentado no conhecimento e na qualidade da evidência. Foi realizado um levantamento bibliográfico em bases de dados BVS, seguindo critérios pré-estabelecidos. Os dados foram coletados através de instrumento próprio e foram extraídos das produções selecionadas e descritos após análise por categorização cíclica e condição sistêmicas do público alvo. Os achados referem-se às práticas educativas ligadas a coletividade, crianças de 0 a 5 anos, crianças em idade escolar, adolescentes, gestantes, adultos e grupos programáticos. Neste estudo foi possível identificar que, as práticas educativas em saúde bucal e/ou açõesatuais, desenvolvidas pelo cirurgião dentista dentro da ESF em sua maioria, são de transmissão de informações sobre os problemas bucais (cárie e doença periodontal), promoção e prevenção de alterações em gengiva, dentição, cavidade oral e câncer, tendo como prática a escovação supervisionada para crianças.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas Educativaspt_BR
dc.subjectEducação e Saúde Bucalpt_BR
dc.subjectESFpt_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titlePráticas Educativas em Saúde Bucal na ESF: uma Revisão Integrativapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_gilda_rosa_1_.pdf152.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.