Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9XTK3W
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Thais Porlan de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Miguel Mahfoudpt_BR
dc.contributor.referee2Edson Massayuki Huziwarapt_BR
dc.contributor.referee3Carlos Barbosa Alves de Souzapt_BR
dc.creatorJuliana Campos de Jesuspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T17:54:36Z-
dc.date.available2019-08-11T17:54:36Z-
dc.date.issued2013-02-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9XTK3W-
dc.description.abstractAutism is characterized by severe and pervasive damage in threeareas of development such as: social interaction, communication and the presence of stereotyped behaviors, interests and activities. Taking into consideration that 30 to 50% of those affected by the disorder do not develop any natural speech, interventions with the purpose of developing a functional communication should be a priority in the treatment of autistic children. The purpose of this dissertation wasto promote the acquisition and investigate the generalization of mands by autistic children whowere taught the first three phases of the Picture Exchange Communication System (PECS). The study included four children diagnosed with autism who were chosen to take part in the research because they presented significant deficits in verbal performance. The study implemented PECS to teach responses to mands in a system of exchanging cards with photographic representations with reinforcing stimuli. We recorded the responses to mands during and after the intervention in two different environments (home and school). The results showed that the intervention was effective in promoting the acquisitionand generalization mands at home for three participants.Various procedure aspects are discuss to explain failure to observe generalization at school.pt_BR
dc.description.resumoAutismo se caracteriza por prejuízos severos e invasivos em trêsáreas do desenvolvimento: interação social, comunicação e presença de comportamentos, interesses e atividades estereotipados. Em relação à comunicação, as intervenções para desenvolver uma comunicação funcional devem ser prioridades na intervenção, tendo em vista que 30 a 50% dos afetados pelo transtorno não desenvolvem nenhuma fala natural. O objetivo deste estudo foi promover a aquisição e investigar a generalização de mandos por crianças autistas, às quais foram ensinadas as três primeiras fases do Sistema de Comunicaçãopor Intercâmbio de Figuras (Picture Exchange Communication System -PECS). Participaram do estudo quatro crianças autistas, selecionadas por apresentarem déficitssignificativos na comunicação com os outros. O estudo implementou as três primeiras fases doPECS para o ensino de respostas de mandos em um sistema de intercâmbio de cartões com representações fotográficas de estímulos reforçadores. Foram registradas as respostas de mando dos participantes durante e após a intervenção em dois diferentes contextos (escola e residência). Os resultados mostraram que a intervenção foi efetiva em promover a aquisiçãoe a generalização de mandos em casaparaostrês participantes. São discutidos alguns aspectos de procedimento que podem explicar o insucesso na verificação da generalização, entretanto,na escola.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPECSpt_BR
dc.subjectGeneralizaçãopt_BR
dc.subjectMandospt_BR
dc.subjectAutismopt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subject.otherCrianças autistaspt_BR
dc.subject.otherComportamento verbalpt_BR
dc.subject.otherAutismopt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.titleEnsinando crianças autistas a requisitar: avaliação da aquisição e generalização de comunicação mediada por figuras com uso do PECSpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta_aopronta.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.