Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9Y3HA6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Ligia Dias Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Tania Maria Picardi Faria Costapt_BR
dc.creatorJuliana Janine Figueiredo Ornelas Brazpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T22:03:11Z-
dc.date.available2019-08-11T22:03:11Z-
dc.date.issued2012-11-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9Y3HA6-
dc.description.abstractThe objective of this study was to perform an integrative review of what has been published in scientific journals on the Brazilian Continuing Education in Nursing Service from 2005 to 2010. It is descriptive exploratory research with a quantitative approach, using the method as integrative review of the literature. A sample of seven publications indexed in the Latin American and Caribbean Health Sciences observed that the Journal of School Nursing, Federal University of São Paulo (USP) and the Brazilian Journal of Nursing were the most published on the subject, being 42.85% and 28.57% respectively. Of the fifteen authors of publications surveyed 100% of them were nurses, graduates 33.33%, 46.66% teachers and 20% of doctors. The Southeast was the one that obtained the highest representation among publications with 85.72%. We found two categories, namely: continuing education and skill development of nurses, continuing education and the perception of the nursing staff. The results allowed the construction of knowledge about continuing education in nursing services.pt_BR
dc.description.resumoObjetivou-se neste estudo realizar uma revisão integrativa sobre o que tem sido publicado nas revistas científicas brasileiras sobre a Educação Permanente no Serviço de Enfermagem no período de 2005 a 2010. Trata-se de pesquisa exploratória descritiva com abordagem quantitativa, utilizando como método a revisão integrativa de literatura. Foi utilizada uma amostra de sete publicações indexadas na Literatura Latino Americana do Caribe e Ciências da Saúde. Observou-se que a Revista da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (USP) e a Revista Brasileira de Enfermagem foram as que mais publicaram sobre o assunto, sendo 42,85% e 28,57%, respectivamente. Dos quinze autores das publicações pesquisadas 100% dos mesmos eram enfermeiros, sendo 33,33% graduados, 46,66% mestres e 20% doutores. A região Sudeste foi a que obteve maior representatividade entre as publicações com 85,72%. Foram encontradas duas categorias, sendo: educação permanente e o desenvolvimento de competências dos enfermeiros; educação permanente e a percepção da equipe de enfermagem. Os resultados encontrados possibilitaram a construção do conhecimento acerca da educação permanente nos serviços de enfermagem no periodo pesquisado.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Permanentept_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação de recursos humanos em saúdept_BR
dc.titleA educação permanente no serviço de enfermagempt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_educa__o_permanente_no_servi_o_de_enfermagem.pdf165.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.