Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZCNU9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Paulo Sergio Carneiro Mirandapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Soraya Almeida Belisariopt_BR
dc.contributor.referee1Katia Euclydes de Lima e Borgespt_BR
dc.contributor.referee2Raphael Augusto Teixeira de Aguiarpt_BR
dc.creatorGisele Marcolino Saporettipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:07:07Z-
dc.date.available2019-08-11T12:07:07Z-
dc.date.issued2015-07-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZCNU9-
dc.description.abstractThe Centers of Support for Family Health (CSFH) are characterized today as a locus of insertion of Physical Education Professional (PEP) in Primary Health Care (PHC). This fact has brought challenges to Physical Education Professionals practice regarding the implementation of health promotion actions at both individual and collective extents. The aim of this study was to analyze health promotion actions carried out by Physical Education professionals in Centers of Support for Family Health. The specific objectives were (1) to analyze documents produced by the Federal Council of Physical Education since 1998, regarding the definition and regulation of the Physical Education Professionals activities, with an emphasis on Primary Health Care; (2) to identify health promotion actions performed by Physical Education professionals within their CSFHs; and (3) to identify the variables which facilitated and those which hindered the actions of health promotion conducted by Physical Education professionals inserted in the Support Center for Family Health. It is a qualitative, exploratory research, in which documental research and focus groups with key informants have been used as instruments of data collection. The result of the document analysis revealed the concern of the Federal Council of Physical Education in contemplating and looking after new performance prospects for the profession in order to contribute to the professional guidelines. The result of the analysis of the focus groups showed that the understanding of PEP on the concept of PHC is in line with the recommendations by the National Policy for the Promotion of Health and the World Health Organization. It was also shown that PHC action implementations by PEP were comprehensive, diversified and in line with staff and community. Factors such as the reorientation of healthcare model, community participation, appreciation of multidisciplinary and intersectoral work and government sponsorship for physical activity practice were identified as facilitators to the implementation of PHC actions. Among the difficulties, the group highlighted the lack of infrastructure, lack of training, not understanding by other professionals of the paradigm shift from curative care to the PHCs and their conception, still focused on the individual clinical actions rather than collective PHC.pt_BR
dc.description.resumoOs Núcleos de Apoio à Saúde da Família (NASF) configuram-se hoje como um lócus de inserção do Profissional de Educação Física (PEF) na Atenção Primária à Saúde (APS). Tal fato trouxe desafios à prática do PEF, no que se refere à realização de ações de Promoção da Saúde (PS), nos âmbitos individual e coletivo. O objetivo deste trabalho foi analisar as ações de promoção da saúde realizadas pelos Profissionais de Educação Física nos Núcleos de Apoio à Saúde da Família. Os objetivos específicos foram: analisar os documentos produzidos pelo Conselho Federal de Educação Física a partir de 1998, no que se refere à definição e regulação das atividades do Profissional de Educação Física, com ênfase na Atenção Primária à Saúde; identificar as ações de promoção da saúde realizadas pelos Profissionais de Educação Física inseridos nos NASF; e identificar as variáveis que facilitam e as que dificultam as ações de promoção da saúde realizadas pelos Profissionais de Educação Física inseridos nos Núcleo de Apoio à Saúde da Família. Trata-se de pesquisa qualitativa e exploratória, na qual se utilizaram a pesquisa documental e grupos focais com informantes-chave como instrumentos de coleta de dados. O resultado da análise documental demonstrou a preocupação do Conselho Federal de Educação Física em contemplar e acompanhar as novas perspectivas de atuação da profissão de forma a contribuir com orientações para o profissional. O resultado da análise dos grupos focais apresentou o entendimento do PEF acerca do conceito de PS em consonância com o preconizado pela Política Nacional de Promoção da Saúde e pela Organização Mundial de Saúde. Mostrou também a realização, pelo PEF, de ações de PS abrangentes, diversificadas e em conjunto com a equipe e comunidade. Fatores como a reorientação do modelo de saúde, a participação da comunidade, a valorização do trabalho multiprofissional e intersetorial e o incentivo governamental para as práticas de atividades físicas foram apontados como facilitadores à realização das ações de PS. Entre as dificuldades, destacaram-se a falta de infraestrutura, a falta de capacitação, o não entendimento pelos demais profissionais da mudança do paradigma de atendimento curativo para o da PS e a concepção destes, ainda voltada para as ações clínicas individuais, em detrimento de ações de PS coletivas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPromoção da Saúdept_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectPessoal de Saúdept_BR
dc.subjectAtenção Primária à Saúdept_BR
dc.subject.otherEducação física e treinamentopt_BR
dc.subject.otherAtenção primária à saúdept_BR
dc.subject.otherSaúde da famíliapt_BR
dc.subject.otherMedicinapt_BR
dc.subject.otherPromoção da saúdept_BR
dc.subject.otherPessoal de saúdept_BR
dc.titleA promoção da saúde no núcleo de apoio à saúde da família: o papel do profissional de educação físicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
volume_dissertau00e7u00e3o_gisele_saporetti_final.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.