Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZXFQL
Type: Monografias de Especialização
Title: A constituição de sujeitos pela construção de espaços coletivos e da cogestão do trabalho em uma Escola Técnica do SUS
Authors: Eva Farias de Sousa
First Advisor: Joao Henrique Lara do Amaral
First Referee: Alda Martins Goncalves
Abstract: Trata-se de um projeto de intervenção apresentado como uma proposta de cogestão no cotidiano do trabalho na Escola Técnica de Saúde Profª Valéria Hora, Município de Maceió no Estado de Alagoas. Propõe-se a constituição de espaços coletivos e da cogestão do trabalho. Entende-se como cogestão do trabalho é um modo de administrar que inclui o pensar e o fazer coletivo. O objetivo desse trabalho é elaborar uma proposta de intervenção para viabilizar a prática da cogestão no cotidiano da instituição. Os trabalhadores serão convidados a discutir os conceitos de gestão e co-gestão do trabalho, a definir estratégias para que se realize a cogestão, a implementar e avaliar coletivamente e periodicamente essas estratégias e seus resultados. Esse trabalho será desenvolvido em cada um dos setores da instituição de forma escalonada. Espera-se com o desenvolvimento desse projeto que essa prática seja assumida pelos trabalhadores e que a cogestão passe a se constituir como uma prática institucional.
Abstract: This is an intervention project presented as a proposal for co-management in the daily work at the Technical School of Health and Sciences Profa. Valéria Hora, Municipality of Maceió in the state of Alagoas, proposed the constitution of collective spaces and co-management of labor. It is understood as co-management of work is a way of managing that includes collective thinking and doing. The objective of this work is to develop a proposal for intervention to facilitate the practice of co-management in everyday institution. The workers will be invited to discuss the concepts of management and co-management of work, develop strategies which realize co-management, and collectively implement and periodically review these strategies and their results. This work will be developed in each of the sectors of the institution in a staggered fashion. It is hoped that the development of this project that practice was taken over by the workers and that the co- management pass to be constituted as an institutional practice.
Subject: Educação Técnica em Enfermagem
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9ZXFQL
Issue Date: 30-Apr-2014
Appears in Collections:Especialização em Gestão Pedagógica nas Escolas Téc. do SUS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eva_farias_de_sousa.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.