Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A2EPHP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Claudia Cardoso Martinspt_BR
dc.creatorPatricia Maria Torres Marchettipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:09:44Z-
dc.date.available2019-08-09T19:09:44Z-
dc.date.issued2007-10-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A2EPHP-
dc.description.abstractThere are evidences that the phonological awareness develop during the pre-school years, through a relatively invariant sequence, starting from large phonological units (syllables, rhymes) to small ones (phonemes). The present study investigates the development of phonological awareness in the first year of pre-school. In particular, the study evaluates the contribution of vocabulary and letter knowledge for the development of rhyme and phoneme sensibility. Participants were eighty-three Brazilian Portuguese-speaking children. At the beginning of the study, they were on average age of 4 years 2 months. Participants were tested in two different occasions: at the beginning of the first year of pre-school and, one year later, at the beginning of the second year of pre-school. On both occasions, tests assessed their phonological awareness, their knowledge of the letters of the alphabet, their intelligence levels and their reading and spelling abilities. Overall, the results suggest that the development of rhyme and phoneme sensibility depends on different influences. Specifically, while the development of rhyme was more strongly associated with vocabulary, the development of sensitivity to phoneme was more strongly correlated with letter sound knowledge.pt_BR
dc.description.resumoExistem evidências de que a consciência fonológica desenvolve-se, durante os anos pré-escolares, em uma seqüência uniforme, partindo de unidades lingüísticas maiores (sílaba, rima) para unidades lingüísticas menores (fonemas). O objetivo do presente estudo consistiu em investigar o desenvolvimento da consciência fonológica no primeiro ano da pré-escola. Em particular, o estudo avaliou a contribuição do vocabulário e do conhecimento das letras para o desenvolvimento da sensibilidade à rima e ao fonema. Participaram do estudo 83 crianças, falantes do português, com idade média de 4 anos e 2 meses. As crianças foram avaliadas em duas ocasiões diferentes: no início do primeiro ano da pré-escola e, posteriormente, no início do segundo ano. Em ambas as ocasiões, as crianças foram submetidas a testes que avaliavam a consciência fonológica, o conhecimento das letras, a inteligência e a habilidade de leitura e escrita. Os resultados indicaram que a sensibilidade à rima e a sensibilidade ao fonema possuem precursores diferentes. Especificamente, a sensibilidade à rima no início do estudo e o vocabulário predisseram significativamente o desenvolvimento da rima na segunda ocasião. Por outro lado, a sensibilidade ao fonema na segunda ocasião estava associada às medidas de consciência fonológica da primeira ocasião e ao conhecimento dos sons das letras.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVocabuláriopt_BR
dc.subjectSensibilidade à rimapt_BR
dc.subjectConsciência fonológicapt_BR
dc.subjectSensibilidade ao fonemapt_BR
dc.subjectConhecimento das letraspt_BR
dc.subject.otherAquisição de linguagempt_BR
dc.subject.otherFonéticapt_BR
dc.subject.otherCrianças Linguagempt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.titleO desenvolvimento da consciência fonológica no início da pré-escolapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppgpsicologia_patriciamariatorresmarchetti_dissertacaomestrado.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.