Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3GGXC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cesar Geraldo Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee1André Guimarães Brasilpt_BR
dc.contributor.referee2Mauricio Lissovskypt_BR
dc.contributor.referee3Ronaldo Entlerpt_BR
dc.contributor.referee4Eduardo Antonio de Jesuspt_BR
dc.creatorKátia Hallak Lombardipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:16:22Z-
dc.date.available2019-08-13T10:16:22Z-
dc.date.issued2015-05-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3GGXC-
dc.description.abstractThis study examines the specific characteristics present in the works of three photographers, each of whom includes traces of war as their central theme: Sophie Ristelhuebers Fait (1992), Jo Ractliffes As terras do fim do mundo (2010), and Paola De Pietris To face (2012). It first addresses the process of the construction of war photography. Subsequently, the dissertation elaborates upon photographic works that broach the subject of war without, however, showing images of combat or action itself. Further, the research returns to the notion of indicial photography and turns to Walter Benjamins writings and his readers in order to reflect upon the concept of trace. Using this theoretical paradigm, the dissertation analyzes the unique methods each of the three photographers Ristelhueber, Ractliffe and De Pietri employs in working with the traces of war in their photography, and suggests that their work functions as a poetics of trace.pt_BR
dc.description.resumoA partir das fotografias dos livros Fait (1992), de Sophie Ristelhueber, As terras do fim do mundo (2010), de Jo Ractliffe, e To face (2012), de Paola De Pietri, esta pesquisa investiga as especificidades dos trabalhos das três fotógrafas, que apresentam os vestígios da guerra como tema central. Na primeira parte, aponta-se o processo de construção da fotografia de guerra. Em seguida, destacam-se trabalhos fotográficos que abordam a guerra, sem, contudo, mostrar as ações e os combates em si. De outra parte, a pesquisa retoma o caráter indicial da fotografia e o pensamento de Walter Benjamin e de seus leitores para refletir sobre o conceito de vestígio. Em aproximação com a base teórica, analisa-se a maneira singular de as três fotógrafas Ristelhueber, Ractliffe e De Pietri trabalharem com os vestígios da guerra em suas fotografias, maneira aqui denominada poética do vestígio.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFotografia de guerrapt_BR
dc.subjectVestígiopt_BR
dc.subjectPoéticas do vestígiopt_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.titlePoéticas do vestígio: fait, as terras do fim do mundo e to facept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese.pdf137.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.