Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3NG7C
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A prática pedagógica dos gestores escolares: a implementação da Escola de Gestores UFMG no pólo Montes Claros, MG
Authors: Giselle Cristina Rodrigues
First Advisor: Fernando Selmar Rocha Fidalgo
First Co-advisor: Eucidio Pimenta Arruda
First Referee: Eucidio Pimenta Arruda
Second Referee: Alexandre Borges Miranda
Third Referee: Wagner Jose Corradi Barbosa
metadata.dc.contributor.referee4: Monica Teixeira Amorim
Abstract: Esta dissertação analisa a capacitação continuada de gestores escolares no Curso de Especialização em Gestão Escolar integrante do Programa Escola Nacional de Gestores da Educação Básica no Polo Montes Claros na modalidade de Educação a Distância. A problemática da investigação era verificar as condições objetivas e subjetivas para a realização do curso e do seu trabalho proporcionado pelas Secretarias Municipais de Educação aos gestores escolares. Os principais objetivos da pesquisa foram analisar as implicações da formação continuada em serviço na modalidade Educação à Distância, na rotina administrativa e na prática pedagógica dos gestores escolares do curso de Especialização em Gestão Escolar e ainda identificar e analisar as possíveis dificuldades na implementação do Curso de Especialização em Gestão Escolar encontradas nas Secretarias Municipais de Educação do polo Montes Claros. O objeto de estudo foram os Gestores Escolares e os Dirigentes Municipais de Educação envolvidos nesse processo no polo Montes Claros que abrange cerca de 20 municípios. Foram entrevistadas gestoras egressas do curso oferecido pela UFMG nos anos de 2008, 2010, 2012, 2014 e Dirigentes Municipais de Educação: três dirigentes municipais de educação e quatro gestoras. Os dados resultantes da pesquisa estão distribuídos ao longo de três capítulos, nos quais são abordadas as políticas públicas educativas no intuito de compreendermos o conjunto das políticas públicas educativas adotadas em nosso país e as ações governamentais que nortearam o desenho e a formação do Curso de Especialização em Gestão Escolar e sua implementação. Abordou-se ainda a formação continuada dos gestores escolares numa perspectiva de gestão democrática, os fatores que facilitam e ou dificultam essa formação na modalidade EaD e os espaços e tempos dos gestores escolares em seus processos de formação continuada. Compreender os problemas à luz dos princípios que regem a gestão democrática, o papel do Estado e as responsabilidades dos entes federados na oferta da formação continuada dos gestores escolares, especialmente tendo como suporte as novas tecnologias de informação através da Educação a Distância é primordial para aperfeiçoar o trabalho dos profissionais que trabalham como líderes no processo educacional.
Abstract: This dissertation analyzes the training of school managers in the Specializations Course in School Management that is part of Programme Managers school of Basic Education at the Montes Claros presential supporting pole in the form of distance education. The aim of the research was to verify the objective and subjective conditions for the realization of the course and their work as provided by the Municipal Education Departments to the school managers. The main goals of this research were to analyze the implications of the continued education through distance education modality, in administrative routine and in the pedagogical practice of school managers of the Specialization Course in School Management and to also identify and analyze the possible difficulties in the implementation of the refereed course as encountered by the Municipal Education Departments at the presential supporting pole of Montes Claros. The object of study were the School Managers and Municipal Directors of Education involved in this process at the presential supporting pole of Montes Claros, which covers about 20 municipalities. For this purpose, were interviewed graduates from the course offered by UFMG in 2008, 2010, 2012, 2014 and Municipal Directors of Education: three municipal managers of education and four graduates managers). The collected data are discussed through three chapters, in which are covered: the educational public policies in order to understand the set of educational public policies adopted in our country and the government actions that guided the design and the formation of the Specialization Course in School Management and its implementation. It was also addressed the continued education of school managers in a democratic management perspective, the factors that facilitate or hinder this formation in distance education mode and spaces and times of the managers in its continued formation processes. To understand the problem in the light of the principles that govern democratic management, the state's role and responsibilities of the federate entities in the offering of continued education to school managers, especially having as support the new information technologies through distance education is primordial to improve the work of professionals who act as leaders in the educational process.
Subject: Educação
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A3NG7C
Issue Date: 28-Aug-2015
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_giselle_revisada_p_s_banca.pdf959.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.