Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4CFQX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria de Fatima Almeida Martinspt_BR
dc.creatorBruno Cesar de Resendept_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T14:29:58Z-
dc.date.available2019-08-12T14:29:58Z-
dc.date.issued2015-08-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4CFQX-
dc.description.abstractThe textbook is one of the most used tools for the development of teaching-learning processes in the classroom. For this reason, the search for understanding of their structure and dynamics linked to its content and its production / circulation is an important field to be analyzed in light of the reflections it can bring to the pedagogical practice. The aim of this study was the analysis and observation of topics related to the field present in geography textbooks used in high schools located in rural areas of the Região Metropolitana de Belo Horizonte (RMBH) and the possibilities that these books can bring to the construction of Field Education. The research was built in two stages, one connected to geography teachers working in selected schools and another linked to the textbook selected by these schools. Part of the research with teachers was built by questionnaires and semi-structured interviews. Regarding books, the research was based on the analysis of its contents as well as the processes which are directly linked to production, such as the official ratings, publishing, the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) and the possible consequences of the historical evolution of this material in Brazil. Based on the analyzes and observations of the teaching relationship with the textbook and the production of this material a few points can be highlighted. Regarding the textbook: 1 - Its content still reverberates elements of theoretical and quantitative geographic school; 2 - That same content also brings elements derived from MEC / USAID agreements, like economist / production-nature; 3 - The two analyzed collections have significant differences in their theoretical and methodological aspects. Regarding teachers: 1 - not participated in the choice of textbooks they use. 2 - Do not have a teacher formated related to the reality of the field. 3 - Have working hours in two periods.pt_BR
dc.description.resumoO livro didático é uma das ferramentas mais utilizadas para o desenvolvimento dos processos de ensino-aprendizagem em sala de aula. Por esta razão, a busca pelo entendimento de suas estruturas e dinâmicas ligadas ao seu conteúdo e à sua produção/circulação constituem um campo importante a ser analisado tendo em vista os reflexos que esse material pode trazer para a prática pedagógica. O objetivo geral deste trabalho foi a análise e observação dos temas ligados ao campo presentes nos livros didáticos de geografia utilizados nas escolas de ensino médio localizadas na zona rural da Região Metropolitana de Belo Horizonte (RMBH) e quais as possibilidades que esses livros podem trazer para a construção da Educação do Campo. A pesquisa foi construída em dois movimentos, um ligado às docentes de geografia que atuam nas escolas selecionadas e outro ligado ao livro didático adotado por estas escolas. A parte da investigação junto aos docentes foi construída mediante a aplicação de questionários e entrevistas semiestruturadas. Em relação aos livros, a análise foi pautada na análise de seu conteúdo, bem como nos processos que estão diretamente ligados à sua produção, tais como as avaliações oficiais, o mercado editorial, o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) e os possíveis reflexos da evolução histórica deste material no Brasil. A partir das análises e observações da relação docente com o livro didático e a produção desse material alguns pontos podem ser destacados. Em relação ao livro didático: 1 Seu conteúdo ainda reverbera elementos da escola geográfica teórico-quantitativa; 2 Esse mesmo conteúdo também traz elementos derivados dos acordos MEC/USAID de cunho economicista/produtivista; 3 As duas coleções analisadas apresentam diferenças marcantes em seus aspectos teórico-metodológicos. Em relação às docentes: 1 Não participaram da escolha dos livros didáticos que utilizam. 2 Não possuem uma formação ligada a realidade do campo. 3 Têm jornadas de trabalho em dois períodos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeografiapt_BR
dc.subjectZona ruralpt_BR
dc.subjectLivro didáticopt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subject.otherLivros didáticospt_BR
dc.subject.otherGeografia Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação rural Minas Geraispt_BR
dc.titleO livro didático de geografia no Ensino Médio: tensões e possibilidades para a educação do campo na região metropolitana de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_v2_final__1___1_.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.