Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4YPYF
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Bohemian rhapsody: performance, ritual e relações de gênero no breaking
Authors: Joana Brauer Gonçalves
First Advisor: Leonardo Hipolito Genaro Figoli
First Referee: Ana Lucia Modesto
Second Referee: Edgar Teodoro da Cunha
Abstract: A presente dissertação examina a performance, o ritual e as relações de gênero na dança da cultura Hip Hop ilustrada originalmente pelo breaking. A partir das condições nas quais o Hip Hop e suas principais manifestações (breaking, grafite, MC, DJ) surgiram, o trabalho explora a dança como manifestação cultural para a antropologia, bem como avalia a linguagem não verbal dessa dança e de seus dançarinos. O foco de investigação está na batalha do breaking momento único e especial e seus fundamentos nos performances studies, estudos de comunicação, semiótica e antropologia da dança. Ademais, esta dissertação explora o breaking e sua performance, o que inclui não só os movimentos dançados como também o gênero do dançarino, a indumentária e os gestos dos b-boys e das b-girls. Por último, analisa a performance ritualizada da batalha e a eficácia performática dos dançarinos. Ao longo do trabalho a dança é entendida como uma linguagem em ação, através da qual é possível transmitir uma mensagem de maneira autônoma, sem o apoio da comunicação verbal, e chegar a complexos profundos, não alcançáveis pelas palavras. Eis que aqui se encontra o poder do breaking, no ato de dizer o indizível e de tornar compreensível a experiência comum da competição, da agressividade e das relações de gênero no contexto urbano das grandes cidades.
Abstract: This thesis examines the performance, ritual and gender relations of the Hip Hop dance culture illustrated originally by breaking. Based on the analysis of the conditions of Hip Hop insurgence, and of its main manifestations (breaking, graffiti, MC, DJ), this study explores dance as a cultural manifestation for anthropology, and evaluates the non verbal language of the dance and of its dancers. The focus of this exploratory study is placed on the battle of breaking a unique and special moment and its foundations in performances studies, communication studies, semiotics, and anthropology of dance. Furthermore, the thesis explores breaking and its performance, which involves not only dancing movements but also the gender of the dancer, vestments, and the gestures of b-boys and b-girls. Finally, we analyze the ritualized performance of the battle and the performing effectiveness of the dancers. Throughout this study, dance is understood as a language in action, through which it is possible to convey a message in an autonomous fashion, without the support of verbal communication, reaching profound meaning that is unattainable by words. This is the power of breaking in the act of speaking the unspeakable and of making comprehensible the common experience of competition, aggressiveness, and of the gender relations in the urban context of large cities.
Subject: Hip-hop (Cultura popular jovem)
Antropologia
Performance (Arte)
Relações de gênero
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A4YPYF
Issue Date: 20-Sep-2012
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_joana_brauer.pdf6.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.