Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A7DHKX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jussara de Loiola Araujopt_BR
dc.contributor.referee1Maria Queiroga Amoroso Anastaciopt_BR
dc.contributor.referee2Bernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.creatorAna Paula Francisca Pires da Rochapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:39:34Z-
dc.date.available2019-08-12T05:39:34Z-
dc.date.issued2015-08-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A7DHKX-
dc.description.abstractIn this dissertation, I present a study of qualitative nature, about relationships between reality and mathematics in mathematical modelling environments. The objective of the research was to understand the references that students make to reality and to mathematics in modelling environments, and the relationships established between them. To substantiate the research, I have relied on some philosophical discussions and in work of the mathematical educator Ole Skovsmose about reference to reality and to mathematics in learning environments. In empirical terms, I conducted a modelling project with students of a class of first year of high school at a state public school of the city of Belo Horizonte, MG, Brazil. The project was developed face-to-face, in mathematics classes, and also in a virtual environment, in which the students inserted videos, reportages and links related to the project, and comments on the project development. The methodological approach was the participant observation, in which I took notes in a field notebook, where they were registered the development of the project, some speeches and actions of participants. To provide support to such the observations, the classes were recorded on audio and video. From the analysis of the data, it was possible to infer that the relations established in modelling environments between references to reality and to mathematics are connected to other routine activities of the students, and to the actual and previous experiences of the participants. Additionally to that, both the perspective of modelling in mathematics education, that oriented the project, as the use of information technology, characterized by the use of computer software, they contributed to question the use of mathematics regarding situation of the reality investigated. The results of this study also signaled that in modelling environments, mathematics or mathematical model may be changed to confirm certain hypothesis about the situation of reality, and so characterizing a role reversal, compared with the conventional classes mathematics in which real situations are often changed to fit exercise patterns. In view of this, this research pointed out a consideration beyond the field of modelling: the relevance to consider not only to the incorporation of real situations, but also the use of mathematics in the face of such situations of reality.pt_BR
dc.description.resumoNesta dissertação, apresento uma pesquisa, de cunho qualitativo, sobre relações entre realidade e matemática em ambientes de modelagem matemática. O objetivo da pesquisa foi compreender as referências que os alunos fazem à realidade e à matemática, em ambientes de modelagem, e as relações que estabelecem entre elas. Para fundamentar a pesquisa, baseei-me em algumas discussões filosóficas e no trabalho do educador matemático Ole Skovsmose sobre referência à realidade e à matemática em ambientes de aprendizagem. Em termos empíricos, realizei um projeto de modelagem com alunos de uma turma do primeiro ano do Ensino Médio de uma escola estadual da rede pública de Belo Horizonte, Minas Gerais. O projeto foi desenvolvido presencialmente, durante as aulas de Matemática, e também em um espaço virtual, no qual os sujeitos inseriram vídeos, reportagens e links referentes ao projeto, bem como comentários sobre seu desenvolvimento. A abordagem metodológica foi a observação participante, na qual realizei anotações em um caderno de campo, onde eram registrados o desenvolvimento do projeto, algumas falas e ações dos sujeitos. Para apoiar as observações, as aulas foram gravadas em áudio e vídeo. A partir da análise dos dados, foi possível inferir que as relações estabelecidas em ambientes de modelagem entre as referências à realidade e à matemática estão vinculadas a outras atividades rotineiras da turma e a experiências atuais e anteriores dos participantes. Além disso, tanto a perspectiva de modelagem na educação matemática, que orientou a condução do projeto, quanto a utilização de tecnologias informáticas, caracterizada pelo uso de softwares de computadores, contribuíram para questionar o uso da matemática frente à situação da realidade investigada. Os resultados deste estudo sinalizaram também que, em ambientes de modelagem, a matemática ou o modelo matemático podem ser alterados para se confirmar determinada hipótese sobre a situação da realidade, caracterizando, assim, uma inversão de papéis, em comparação com as aulas convencionais de Matemática, em que as situações reais são modificadas para que a matemática utilizada seja a mesma de exercícios habituais. Em vista disso, esta pesquisa apontou uma consideração para além do campo da modelagem: a pertinência de se ater não somente à incorporação de situações reais como também ao uso da matemática diante de tais situações da realidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectReferência à Realidadept_BR
dc.subjectModelagempt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectReferência à Matemáticapt_BR
dc.subject.otherMatematica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática Filosofiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherModelos e construção de modelospt_BR
dc.titleRealidade, matemática e modelagem: as referências feitas pelos alunospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao__mestrado_ufmg_ana_rocha.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.