Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A7FJKD
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Marcus Abilio Gomes Pereira | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Lilian Cristina Bernardo Gomes | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marjorie Coorea Marona | pt_BR |
dc.creator | Maria do Rosário Gomes da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T05:44:04Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T05:44:04Z | - |
dc.date.issued | 2014-12-09 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A7FJKD | - |
dc.description.abstract | This work explores the emancipatory potential of drums celebrations on Black Atlantic and new ways of culture, knowledge and social recognition that its provides. Through concept of Black Atlantic developed for Paul Gilroy as a transnational hybrid culture based on African diaspora, this research investigates those celebrations called festas de terreiro characterized by the use of body, music and dance as political source of struggle for freedom and social inclusion. On closer examination, exploring celebrations based on Bantos tradition found in Brazilian Southeast as Jongo and Candombe, we seek to show that only a descolonial epistemic can be able to overcome dualistic rational model raised by modernity and became hegemonic by scientific sphere. Therefore, using insights from postcolonial studies, cultural studies and African studies and bringing the Dionysian metaphor developed for Nietzsche to think the forms of rationality connected with body and performance, we address how shared cultural practices based on African drum tradition could be conceived as alternative and complementary forms of emancipation and knowledge. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho explora o potencial emancipatório das festas do tambor no Atlântico Negro e os novos modos de cultura, conhecimento e reconhecimento social que elas geram. Através do conceito de Atlântico Negro desenvolvido por Paul Gilroy como uma cultura híbrida transnacional baseada na diáspora africana, esta pesquisa investiga as chamadas festas de terreiro caracterizadas pelo uso do corpo, da música e da dança como instrumento político de luta por liberdade e inclusão social. De forma mais específica, analisando as festas oriundas da tradição Banto presentes no sudeste brasileiro como o Jongo e o Candombe, procuramos mostrar que, somente uma perspectiva epistêmica descolonial pode ser capaz de superar o modelo racional dualista criado na modernidade e tornado hegemônico pela esfera científica. Portanto, usando o referencial dos estudos pós-coloniais, dos estudos culturais e dos estudos africanos e trazendo a metáfora dionisíaca desenvolvida por Nietzsche para pensar as formas de racionalidade conectadas com o corpo e a performance, procuramos expor como práticas culturais compartilhadas baseadas na tradição do tambor africano podem ser concebidas como formas alternativas e complementares de emancipação e conhecim | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Festas do tambor | pt_BR |
dc.subject | Metáfora dionisíaca | pt_BR |
dc.subject | Diáspora africana | pt_BR |
dc.subject | Atlântico Negro | pt_BR |
dc.subject | Potencial emancipatório | pt_BR |
dc.subject.other | Candomble | pt_BR |
dc.subject.other | Festas folclóricas | pt_BR |
dc.subject.other | Ciência política | pt_BR |
dc.subject.other | Jongo (Dança) | pt_BR |
dc.title | O potencial emancipatório das festas do tambor: a dimensão dionisíaca de um Atlântico negro invisível | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
o_potencial_emancipat_rio_das_festas_do_tambor___vers_o_final.pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.