Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A7FJKD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcus Abilio Gomes Pereirapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Lilian Cristina Bernardo Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Marjorie Coorea Maronapt_BR
dc.creatorMaria do Rosário Gomes da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:44:04Z-
dc.date.available2019-08-12T05:44:04Z-
dc.date.issued2014-12-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A7FJKD-
dc.description.abstractThis work explores the emancipatory potential of drums celebrations on Black Atlantic and new ways of culture, knowledge and social recognition that its provides. Through concept of Black Atlantic developed for Paul Gilroy as a transnational hybrid culture based on African diaspora, this research investigates those celebrations called festas de terreiro characterized by the use of body, music and dance as political source of struggle for freedom and social inclusion. On closer examination, exploring celebrations based on Bantos tradition found in Brazilian Southeast as Jongo and Candombe, we seek to show that only a descolonial epistemic can be able to overcome dualistic rational model raised by modernity and became hegemonic by scientific sphere. Therefore, using insights from postcolonial studies, cultural studies and African studies and bringing the Dionysian metaphor developed for Nietzsche to think the forms of rationality connected with body and performance, we address how shared cultural practices based on African drum tradition could be conceived as alternative and complementary forms of emancipation and knowledge.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho explora o potencial emancipatório das festas do tambor no Atlântico Negro e os novos modos de cultura, conhecimento e reconhecimento social que elas geram. Através do conceito de Atlântico Negro desenvolvido por Paul Gilroy como uma cultura híbrida transnacional baseada na diáspora africana, esta pesquisa investiga as chamadas festas de terreiro caracterizadas pelo uso do corpo, da música e da dança como instrumento político de luta por liberdade e inclusão social. De forma mais específica, analisando as festas oriundas da tradição Banto presentes no sudeste brasileiro como o Jongo e o Candombe, procuramos mostrar que, somente uma perspectiva epistêmica descolonial pode ser capaz de superar o modelo racional dualista criado na modernidade e tornado hegemônico pela esfera científica. Portanto, usando o referencial dos estudos pós-coloniais, dos estudos culturais e dos estudos africanos e trazendo a metáfora dionisíaca desenvolvida por Nietzsche para pensar as formas de racionalidade conectadas com o corpo e a performance, procuramos expor como práticas culturais compartilhadas baseadas na tradição do tambor africano podem ser concebidas como formas alternativas e complementares de emancipação e conhecimpt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFestas do tamborpt_BR
dc.subjectMetáfora dionisíacapt_BR
dc.subjectDiáspora africanapt_BR
dc.subjectAtlântico Negropt_BR
dc.subjectPotencial emancipatóriopt_BR
dc.subject.otherCandomblept_BR
dc.subject.otherFestas folclóricaspt_BR
dc.subject.otherCiência políticapt_BR
dc.subject.otherJongo (Dança)pt_BR
dc.titleO potencial emancipatório das festas do tambor: a dimensão dionisíaca de um Atlântico negro invisívelpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_potencial_emancipat_rio_das_festas_do_tambor___vers_o_final.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.