Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABDG5H
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Regina Helena Alves da Silva | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Marcelo Parizzi Marques Fonseca | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Marcos Edson Cardoso Filho | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Loque Arcanjo Júnior | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Miriam Hermeto de Sa Motta | pt_BR |
dc.creator | Gustavo Anibal Napoli Villalba | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T22:29:38Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T22:29:38Z | - |
dc.date.issued | 2016-05-30 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABDG5H | - |
dc.description.abstract | This study aims to analyze historically the origins and consolidation of symphonic activity in Belo Horizonte and its consequences in terms of management. In fact, we intend to see that, with the modern view that is denoted with the creation of new capital and the advent of an auspicious time, the incorporation of symphonic activity to the mining culture was a model understood by Brazilian intellectuals as synonymous of sophistication and progress, consistent with the improvement of culture in the state. It will be noted especially the degree of prestige attributed to the Symphony Orchestra of Minas Gerais and their recognition as cultural heritage and "stable artistic body of the Palace of Arts, larger home state of Minas Gerais shows. We will see how the concept of modernity applied by public policies for culture was being modified in accordance with the trends and political will. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem como objetivo analisar historicamente as origens e consolidação da atividade sinfônica em Belo Horizonte e seus desdobramentos em termos de gestão. A rigor, pretende-se constatar que, junto à visão de modernidade que se denotava com a criação da nova capital e o advento de uma época auspiciosa, a incorporação da atividade sinfônica à cultura mineira foi um modelo entendido pela intelectualidade brasileira como sinônimo de sofisticação e progresso, condizente com a melhoria da cultura no Estado. Observar-se-á especialmente o grau de prestígio atribuído à Orquestra Sinfônica de Minas Gerais e seu reconhecimento como patrimônio cultural e corpo artístico estável do Palácio das Artes, maior casa de espetáculos do Estado de Minas Gerais. Veremos como o conceito de modernidade aplicado pelas políticas públicas para a cultura foi sendo modificado de acordo com as tendências e as vontades políticas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Orquestra Sinfônica | pt_BR |
dc.subject | Belo Horizonte | pt_BR |
dc.subject | Modernidade | pt_BR |
dc.subject | Políticas públicas para a cultura | pt_BR |
dc.subject.other | Orquestras sinfônicas e filarmônicas | pt_BR |
dc.subject.other | História | pt_BR |
dc.subject.other | Modernidade | pt_BR |
dc.subject.other | Belo Horizonte (MG) | pt_BR |
dc.title | A atividade sinfônica em Belo horizonte entre: esperanças e lutas | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese___gustavo_an_bal_n_poli_villalba_pdf.pdf | 4.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.