Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABDG5H
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Regina Helena Alves da Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo Parizzi Marques Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee2Marcos Edson Cardoso Filhopt_BR
dc.contributor.referee3Loque Arcanjo Júniorpt_BR
dc.contributor.referee4Miriam Hermeto de Sa Mottapt_BR
dc.creatorGustavo Anibal Napoli Villalbapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T22:29:38Z-
dc.date.available2019-08-11T22:29:38Z-
dc.date.issued2016-05-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABDG5H-
dc.description.abstractThis study aims to analyze historically the origins and consolidation of symphonic activity in Belo Horizonte and its consequences in terms of management. In fact, we intend to see that, with the modern view that is denoted with the creation of new capital and the advent of an auspicious time, the incorporation of symphonic activity to the mining culture was a model understood by Brazilian intellectuals as synonymous of sophistication and progress, consistent with the improvement of culture in the state. It will be noted especially the degree of prestige attributed to the Symphony Orchestra of Minas Gerais and their recognition as cultural heritage and "stable artistic body of the Palace of Arts, larger home state of Minas Gerais shows. We will see how the concept of modernity applied by public policies for culture was being modified in accordance with the trends and political will.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objetivo analisar historicamente as origens e consolidação da atividade sinfônica em Belo Horizonte e seus desdobramentos em termos de gestão. A rigor, pretende-se constatar que, junto à visão de modernidade que se denotava com a criação da nova capital e o advento de uma época auspiciosa, a incorporação da atividade sinfônica à cultura mineira foi um modelo entendido pela intelectualidade brasileira como sinônimo de sofisticação e progresso, condizente com a melhoria da cultura no Estado. Observar-se-á especialmente o grau de prestígio atribuído à Orquestra Sinfônica de Minas Gerais e seu reconhecimento como patrimônio cultural e corpo artístico estável do Palácio das Artes, maior casa de espetáculos do Estado de Minas Gerais. Veremos como o conceito de modernidade aplicado pelas políticas públicas para a cultura foi sendo modificado de acordo com as tendências e as vontades políticas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOrquestra Sinfônicapt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subjectModernidadept_BR
dc.subjectPolíticas públicas para a culturapt_BR
dc.subject.otherOrquestras sinfônicas e filarmônicaspt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherModernidadept_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG)pt_BR
dc.titleA atividade sinfônica em Belo horizonte entre: esperanças e lutaspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___gustavo_an_bal_n_poli_villalba_pdf.pdf4.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.