Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABEH2T
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Beatriz Vianna Mendespt_BR
dc.contributor.referee1Leonardo Hipolito Genaro Figolipt_BR
dc.contributor.referee2Leticia Juliaopt_BR
dc.contributor.referee3Andres Zarankinpt_BR
dc.creatorIvi Dias Felix Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T23:01:06Z-
dc.date.available2019-08-11T23:01:06Z-
dc.date.issued2016-04-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABEH2T-
dc.description.abstractThis work aims to understand questions about cultural heritage, using as a case study, the city of Ouro Preto. The field work consists of ethnographic research conducted in Morro Santana, suburb to the historic center, in particular through the follow-up during the second half of 2015 of heritage education classes, which are offered since 2009 at the public school Juventina Drummond. The main research objective was to understand the appropriations with respect to the idea of heritage by these students, seeking to also investigate the prospects of the body responsible for the preservation and safeguarding of such property in the city, and the history of their own patrimonial policy in Brazil. From this participant observation experience of heritage education program at a public school in the suburb of Ouro Preto, interviews with managers of the agency responsible for the national cultural heritage protection, literature review on the history of conservation policy cultural heritage of Brazil, and from my own experience as a resident and cultural manager in the city for 11 years, reflect on popular participation and equity, and on the changes that have occurred in relation to equity practices in Ouro Preto.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem por objetivo compreender questões sobre patrimônio cultural, utilizando, como estudo de caso, a cidade de Ouro Preto-MG. O trabalho de campo consiste em pesquisa de cunho etnográfico realizada no Morro Santana, bairro periférico ao centro histórico tombado, em especial através do acompanhamento durante segundo semestre de 2015 das aulas de educação patrimonial, que são oferecidas desde 2009 na escola municipal Juventina Drummond. O objetivo principal da pesquisa consistiu em compreender as apropriações com relação à ideia de patrimônio por parte desses alunos, buscando também investigar as perspectivas do órgão responsável pela preservação e salvaguarda desses bens na cidade, e a história da própria política patrimonialista no Brasil. A partir, portanto, dessa experiência de observação participante do curso de educação patrimonial de uma escola pública de periferia de Ouro Preto, das entrevistas com gestores do órgão responsável pela proteção do patrimônio cultural nacional, de análise bibliográfica sobre a história da política de preservação do patrimônio cultural do Brasil, e a partir de minha própria experiência como moradora e gestora cultural na cidade durante 11 anos, reflito sobre participação popular e patrimônio, e sobre as transformações que vêm ocorrendo com relação às práticas patrimoniais em Ouro Preto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMorro Santanapt_BR
dc.subjectOuro Pretopt_BR
dc.subjectAntropologiapt_BR
dc.subjectPolíticas Culturaispt_BR
dc.subjectEducação Patrimonialpt_BR
dc.subjectPatrimôniopt_BR
dc.subject.otherPatrimoôniopt_BR
dc.subject.otherAntropologiapt_BR
dc.subject.otherPolítica culturalpt_BR
dc.titleOuro Preto, cidade patrimônio: uma perspectiva a partir do Morro Santanapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ivifelix_dissertacao_mestrado.pdf4.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.