Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABYGVZ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Giorgia Cecchinatopt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee2Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee3Marco Aurélio Werlept_BR
dc.creatorGuilherme Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T11:02:41Z-
dc.date.available2019-08-12T11:02:41Z-
dc.date.issued2016-05-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABYGVZ-
dc.description.abstractThis dissertation investigates the prediction of Hegel on the theme of "End of Art" presented in their aesthetic courses. In order to provide a broad reading on this subject, try - from concept art - highlight the various moments and art functions in all of the Hegelian system. Immersed in this jurisdiction, and followed the considerations about the concept of art, we try analyze the theme of the inflection points of the end of art in relation to classical art concepts and romantic art in order to accent their strong and weak senses the aesthetic framework of Hegel . In this direction, articulates the classic and romantic interpretation of ethics dessubstantialization art. On the other hand, the theme of the end of art, the strong sense of Hegelian letter focuses on the context of prosaic traits of modern culture, meaning that distends our interpretation for dessubstantialization, dematerialization and art poeticization. Therefore, from the positive sense of the art dissolution sought to verify, in general, the sense of spirit, aesthetic text heritage of Hegel to the contemporary artistic phenomenon.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho investiga a predição de Hegel sobre o tema do fim da arte apresentada nos seus Cursos de estética. A fim de proporcionar uma leitura ampla acerca deste tema, procuramos a partir do conceito de arte destacar os diversos momentos e funções da arte na totalidade do sistema de Hegel. Dentro deste ponto de vista, e seguidas às considerações acerca do conceito de arte, intentamos analisar os pontos de inflexão do tema do fim da arte em relação aos conceitos de arte clássica e arte romântica, a fim de acentuarmos seus sentidos forte e fraco no arcabouço estético de Hegel. Ainda dentro deste ponto de vista, articula-se à arte clássica e romântica a interpretação da dessubstancialização ética da arte. De outro lado, o tema do fim da arte, no sentido forte da letra do texto hegeliano incide na contextualização dos traços prosaicos da cultura moderna, sentido que distende nossa interpretação para a dessubstancialização, desmaterialização e poetização da arte. Sendo assim, a partir do sentido positivo da dissolução da arte procuramos verificar, em geral, o sentido do espírito, da herança do texto estético de Hegel para o fenômeno artístico contemporâneo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHegelpt_BR
dc.subjectFim da artept_BR
dc.subjectLetra e Espíritopt_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subject.otherEspíritopt_BR
dc.subject.otherFilosofia alemã Séc XIXpt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherHegel, Georg Wilhelm Friedrich, 1770-1831pt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleHegel e o fim da arte na letra e no espíritopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_2016_para_biblioteca_ufmg.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.