Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AD4NQ6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Klemens Augustinus Laschefskipt_BR
dc.contributor.referee1Angela Maria da Silva Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Doralice Barros Pereirapt_BR
dc.creatorRana Paz Lacerda Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T21:50:14Z-
dc.date.available2019-08-09T21:50:14Z-
dc.date.issued2015-09-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AD4NQ6-
dc.description.abstractThis research was motived by concerns and inquiries arising on my experiences in environmental education. Occasion where I witnessed a malaise lived in context of modern science crisis and the university. Environmental education, understood as a new educational proposal emerges from the debates on environmental issues in the context of globalization and the horizon of environmental movements. In the discussions about the ecological crisis and the proposals of critical thinking to the paradigm of modernity, environmental education stimulates reflections on environmental issues permeated by dialogue about nature, environment, science and education. In this sense, our goal was to build a critique of environmental education, from the point of view of modern science and particularly of geography. The thinking on environmental education and openness to dialogue on environmental issues seeks to contribute to the study and research of socio-spatial knowledge.pt_BR
dc.description.resumoAs motivações desta pesquisa originaram-se de inquietações e indagações surgidas ao longo das minhas experiências em educação ambiental. Essas experiências foram marcadas por um mal-estar vivido no contexto da crise da ciência moderna e da universidade. A educação ambiental, compreendida enquanto uma nova proposta educativa, emerge a partir dos debates sobre os problemas ambientais no contexto da globalização e no horizonte dos movimentos ambientalistas. No âmbito das discussões acerca da crise ecológica e das propostas de um pensamento crítico ao paradigma da modernidade, a educação ambiental impulsiona reflexões sobre as questões ambientais permeadas por diálogos acerca da natureza, do ambiente, da ciência e da educação. Nesse sentido, o objetivo da pesquisa foi o de construir uma leitura crítica da educação ambiental, a partir do ponto de vista da ciência moderna e particularmente da geografia. A reflexão sobre a educação ambiental e a abertura ao diálogo sobre as questões ambientais procura, por fim, contribuir para o estudo e a pesquisa dos saberes socioespaciais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEspaçopt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectNnaturezapt_BR
dc.subjectAmbientept_BR
dc.subjectUniversidadept_BR
dc.subject.otherGeografiapt_BR
dc.titlePor uma educação ambiental críticapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_rana_paz_lacerda_vieira_2015.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.