Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ADHP78
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Alberto de Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee1Angela Cristina Salgueiro Marquespt_BR
dc.contributor.referee2Mozahir Salomao Bruckpt_BR
dc.contributor.referee3Paulo Roberto Gibaldi Vazpt_BR
dc.contributor.referee4Elton Antunespt_BR
dc.creatorLeandro Rodrigues Lagept_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T04:50:12Z-
dc.date.available2019-08-14T04:50:12Z-
dc.date.issued2016-08-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ADHP78-
dc.description.abstractThe dissertation investigates the potential political dimension of the media witnessing of suffering in television narratives. Seeks to understand the media witnessing phenomenon beyond its rhetorical dimension, taking it as an activity marked by the affirmation of acommon human vulnerability. In this sense, collates the media witnessing with an aestheticpolitical perspective interested in the reformulation of the common measures by dissent manifestation of proof competing worlds housed in one. Examines, then, which suggests itselfas a potential political dimension of media witnessing, particularly as regards the inegalitarian entanglement of bodies and speeches of sufferering subjects in television narratives. In light of the theme of the compulsive use of crack addressed by narratives, explores problems about the production of victim, the abject bodies and "unworthy lives", confronting them with aesthetic issues surrounding exposure of the bodies in situations of suffering, on the appeal to pity, compassion, solidarity and empathy. Based on the particularities of the television device, discusses the role of scripting, as well as the logic of the desire to watch and to show that regulates television production on his way to arrange the elements of representation. Drawing on analytical categories anchored in the testimonial function of bodies and speeches, as wellas the frameworks of identity, feeling and injustice, analyzes the television programs A Liga, Profissão Repórter e A verdade de cada um as instances of investigation of the potential political dimension of the media witnessing. At the end, there were episodic but significant moments in which certain scenes configured by the programs seem to reveal the unfair common measures that divide the subjects in different worlds and at the same time, show the division that emerges from the coincidence of the worlds. It is short and decisive moments in which the subjects reappropriate their impropriety, assume its most intense fragility and speak of themselves, ensuring the witness of suffering a chance to confront a political order with its surplus.pt_BR
dc.description.resumoA tese investiga a dimensão potencialmente política do testemunho midiático do sofrimento em narrativas televisivas. Busca-se entender o fenômeno do media witnessing para além de sua dimensão retórica, assumindo-o como atividade marcada pela afirmação de umavulnerabilidade humana comum. Nesse sentido, coteja-se o testemunho midiático com uma perspectiva estético-política interessada na reformulação das medidas do comum através da manifestação do dissenso pela demonstração de mundos concorrentes alojados num só. Examina-se, assim, o que se insinua como dimensão potencialmente política do testemunho midiático, especialmente no que diz respeito à inscrição desigualitária dos corpos e falas de sujeitos sofredores em narrativas televisivas. À luz da temática do uso compulsivo do crack abordada pelas narrativas, são exploradas as problemáticas da produção da vítima, dos corpos abjetos e das "vidas indignas", confrontando-as com questões estéticas em torno da exposição de corpos em situações de sofrimento, relativas ao apelo à piedade, à compaixão, à solidariedade e à empatia. Com base nas especificidades do dispositivo televisivo, discute-se o papel da roteirização, assim como a lógica do desejo de ver e de mostrar que regula a produção televisiva em sua maneira de organizar os elementos da representação. Lançando mão de categorias analíticas ancoradas na função testemunhal dos corpos e falas, bem como nos enquadramentos de identidade, sentimento e injustiça, analisa-se os programas televisivos A Liga, Profissão Repórter e A verdade de cada um como instâncias singulares de inquérito sobre as dimensões possivelmente políticas do testemunho.Ao final, são verificados momentos episódicos, porém significativos em que determinadas cenas configuradas pelos programas parecem revelar as injustas medidas do comum que apartam os sujeitos em mundos distintos e, ao mesmo tempo, evidenciam a divisão que emerge a partir da coincidência dos mundos. Trata-se de curtos e decisivos momentos em que os sujeitos se reapropriam de sua impropriedade, assumem sua mais intensa fragilidade e falam de si mesmos, garantindo ao testemunho do sofrimento a chance de confrontar uma ordem políticacom seu excedentept_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCorpo abjetopt_BR
dc.subjectTestemunho midiáticopt_BR
dc.subjectSofrimentopt_BR
dc.subjectTelevisãopt_BR
dc.subjectCrackpt_BR
dc.subject.otherSofrimentopt_BR
dc.subject.otherTelejornalismopt_BR
dc.subject.otherTelevisãopt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.titleTestemunhos do sofrimento nas narrativas telejornalísticas: corpos abjetos, falas inaudíveis e as (in)justas medidas do comumpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___leandro_lage___mat_2013664170.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.