Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ADUFYJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriana Maria Cancella Duartept_BR
dc.contributor.referee1Lucia Helena Alvarez Leitept_BR
dc.contributor.referee2Livia Maria Fraga Vieirapt_BR
dc.contributor.referee3Maria da Consolacao Rochapt_BR
dc.creatorCamila Raquel Benevenuto de Andradept_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:10:29Z-
dc.date.available2019-08-09T19:10:29Z-
dc.date.issued2016-06-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ADUFYJ-
dc.description.abstractThis study had as a main goal trace the profile and professional working conditions operating in Programa Escola Integrada (PEI) - Integrated School Program, in the Municipal Educational System of Belo Horizonte (RME/BH), in the primary school stage. The program began in 2006 in seven municipal schools as a pilot project and is now part of the educational policy of the state capital. In research, we sought to verify the socio-economic profile, cultural and professional and working conditions that these professionals are submitted to. To answer these questions a quantitative survey was conducted. From the construction of a survey, the instrument used for the research was the questionnaire applied in thirty schools RME/BH. The subjects of the research were the professionals working in PEI at these 30 schools. Data were analyzed using the PSPP data analysis program. The framework was built based on the study of Integral Education policies; conceptions of comprehensive education in Brazil, the development of legislation on the extension of the school day, the academic debate on the inclusion of young professionals in schools, analysis of the Programa Escola Integrada, Plural School and finally a presentation of the data collected in the survey. Several authors have been mobilized for this study, highlighting: Rabbit (1997), Cavaliere (2002), Mauritius (2009), Moll (2011), Le Vasseur and Tardif (2009), Dayrell, et.al (2012), Macedo, et.al (2012). The results of this study showed that the PEI professionals are monitors and extension fellows, mostly women, brown, single, catholic, receive less than minimum wage, working 30 or 40 hours, have emotional relationship with students, teach workshops of Arts, Music and Body, Sports, Homework, Environment and Information Technology, have an average of 25 students in theirclasses. The working conditions are precarious, the places for holding the workshops are mostly adapted, tools and median wages are considered low.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação teve como objetivo geral traçar o perfil e as condições de trabalho dos profissionais que atuam no Programa Escola Integrada (PEI) da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte (RME/BH), na etapa do ensino fundamental. O Programa iniciou-se em 2006 em sete escolas municipais, como experiência-piloto, e hoje faz parte da política educacional da capital mineira. Na investigação, buscou-se verificar o perfil socioeconômico, cultural e profissional e as condições de trabalho que estão submetidos estes trabalhadores. Para atender a essas questões foi realizada uma pesquisa quantitativa, a partir da construção de um survey, o instrumento utilizado para a pesquisa foi o questionário aplicado em trinta escolas da RME/BH. Os sujeitos participantes da pesquisa foram os profissionais atuantes no PEI dessas 30 escolas,ou seja, monitores e bolsistas. Os dados coletados foram analisados por meio do programa de análise de dados PSPP. O referencial foi construído com base no estudo das políticas de Educação Integral; concepções sobre educação integral no Brasil, a evolução da legislaçãosobre a ampliação da jornada escolar, o debate acadêmico sobre a inserção de novos profissionais nas escolas, análise do Programa Escola Integrada, Escola Plural e, por fim, a a presentação dos dados coletados na pesquisa. Vários autores foram mobilizados para esteestudo, destacando-se: Coelho (1997), Cavaliere (2002), Maurício (2009), Moll (2011), Le Vasseur e Tardif (2009), Dayrell, et.al (2012), Macedo, et.al (2012). Os resultados dessa dissertação apontaram que os profissionais do PEI são monitores e bolsistas extensionistas, nasua maioria monitores (181) e bolsistas (14), mulheres, pardas, solteiras, católicas, recebem menos de um salário mínimo, trabalham 30 ou 40 horas, possuem relação afetiva com os alunos, ministram oficinas de Artes, Música e Corpo, Esportes, Para Casa, Meio Ambiente e Informática, possuem em média 25 estudantes em suas turmas. As condições de trabalho são precárias, os locais para realização das oficinas são na sua maioria adaptados, os instrumentos de trabalho medianos e os salários são considerados baixos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMonitorespt_BR
dc.subjectRedept_BR
dc.subjectPerfilpt_BR
dc.subjectMunicipal de Educação de Belo Horizontept_BR
dc.subjectPolítica Educacionalpt_BR
dc.subjectEducação Integralpt_BR
dc.subjectBolsistaspt_BR
dc.subject.otherProfessores Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação e Estadopt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) Secretaria Municipal de Educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducacao integralpt_BR
dc.titlePerfil e condições de trabalho dos profissionais do Programa Escola Integrada de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_camila_andrade.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.