Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AKHN56
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rogerio Antonio Lopespt_BR
dc.contributor.referee1André Luis Mota Itaparicapt_BR
dc.contributor.referee2Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee3Olimpio Jose Pimenta Netopt_BR
dc.contributor.referee4Carlos Roberto Drawinpt_BR
dc.creatorWilliam Mattiolipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:48:59Z-
dc.date.available2019-08-12T05:48:59Z-
dc.date.issued2016-08-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AKHN56-
dc.description.abstractThe goal of this study is to analyze the genesis and development of the notion of the unconscious in Nietzsche based on the reading of some early texts from the period between 1867 and 1873. Our starting point is the thesis that the concept of "Dionysian presented in The Birth of Tragedy constitutes a metaphor for the unconscious full of nuances and layers. In a sense, this notion can be seen as the culmination point of a series of reflections elaborated by Nietzsche in previous years andat the same time as the matrix from which he will develop in his subsequent work some of his main theories and hypotheses. The reflections previous to The Birth of Tragedy to which we refer are theresult of the convergence of diverse sources and influences with which Nietzsche had contact in his formative years and derive especially from a confrontation with certain aspects of the post-Kantian transcendental philosophy and its relationship with some theories of what may be called speculative biology of the second half of the nineteenth century. We intend to follow the development of the notion of unconscious in the young Nietzsche from that cluster of sources and influences. The thread of our analysis is the notion of "unconscious intentionality", with which, according to the hypothesis of this work, the philosopher approaches certain positions that can be qualified as panpsiquist and vitalist.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é analisar a gênese e o desenvolvimento da noção de inconsciente em Nietzsche a partir da leitura de alguns textos de juventude do período entre 1867 e 1873. Nosso ponto de partida é a tese de que o conceito de dionisíaco, apresentado em O nascimento da tragédia, representa uma metáfora do inconsciente repleta de nuances e de camadas. Em certo sentido, essa noção pode ser vista como o ponto de culminância de uma série de reflexões elaboradas por Nietzsche nos anos precedentes e ao mesmo tempo como a matriz a partir da qual veremos se desenvolver, em seus trabalhos subsequentes, algumas de suas principais teorias e hipóteses. As reflexões anteriores a O nascimento da tragédia às quais fazemos referência são fruto da convergência de diversas fontes e influências com as quais Nietzsche teve contato nos seus anos de formação e concernem especialmente a uma confrontação com certos aspectos da filosofia transcendental pós-kantiana e sua relação com algumas teses do que podemos chamar de biologia especulativa da segunda metade do século XIX. Pretendemos acompanhar o desenvolvimento danoção de inconsciente no jovem Nietzsche a partir desse aglomerado de fontes e influências. O fio condutor de nossas análises será a noção de intencionalidade inconsciente, com a qual, segundo a hipótese deste trabalho, o filósofo se aproxima de posições de cunho pampsiquista e vitalista.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInconscientept_BR
dc.subjectNietzschept_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectVidapt_BR
dc.subjectIntencionalidadept_BR
dc.subject.otherInconscientept_BR
dc.subject.otherLinguagempt_BR
dc.subject.otherIntencionalidade (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherNietzsche, Friedrich Wilhelm, 844-1900pt_BR
dc.titleO inconsciente no jovem Nietzsche: da intencionalidade das formas naturais à vida da linguagempt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.