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dc.contributor.advisor1Maria Rizoneide Negreiros de Araujopt_BR
dc.creatorGuilherme Fernandes Cantuáriapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T07:37:49Z-
dc.date.available2019-08-14T07:37:49Z-
dc.date.issued2015-12-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANAGHR-
dc.description.abstractThe comprehensive care to patients with diabetes and their families has been a challenge for the health team. In order to deal with it, as with any chronic disease, we should consider coming up with a Patient care plane, involving patients, families and health professionals, in a way that, by adding efforts, it will promote health education of this triad and greater autonomy to the patient in their self-care. Health education is an essential part of the treatment of diabetic patients, since the knowledge about the disease is the basis for the development of actions for self-care. The highest level of knowledge about the disease and its complications is related to improved quality of life, reduction of the hypoglycemic attacks, fewer hospital admissions, improved metabolic control and greater acceptance of the disease. Thus, this work presents a proposal for diabetes education through an intervention project that aims to turn the fragmentation of knowledge of diabetic patients about their biological and psychosocial reality, real knowledge for independent living. This intervention project is justified by the negative impact that defragmentation of knowledge about diabetes mellitus causes on the condition itself and the life of the individualpt_BR
dc.description.resumoO cuidado integral ao paciente com diabetes e sua família vêm sendo um desafio para a equipe de saúde. Para tanto, como em qualquer doença crônica, deve considerar a prestação de um plano de cuidados que envolva pacientes, família e profissionais de saúde, de modo que através da soma de esforços promova a educação em saúde desse trinômio e uma maior autonomia ao paciente no seu autocuidado. A educação em saúde é parte imprescindível ao tratamento do paciente diabético, uma vez que o conhecimento acerca da doença é a base para o desenvolvimento de ações para o autocuidado. Sendo assim, este trabalho apresenta uma proposta de educação em diabetes através de um projeto de intervenção que tem por objetivo transformar a fragmentação do conhecimento dos pacientes diabéticos sobre sua realidade biológica e psicossocial em conhecimento real para autonomia de vida. Este projeto de intervenção se justifica pelo impactonegativo que a fragmentação do conhecimento acerca da Diabetes Mellitus causa sobre a própria condição e sobre a vida do indivíduo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject: Diabetespt_BR
dc.subjectAtenção a Saúdept_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherSaúde da famíliapt_BR
dc.titleFragmentação do conhecimento dos pacientes diabéticos acerca de sua doença na área de abrangência da Equipe de Saúde da Família Heliodora Feliz do município de Heliodora - Minas Geraispt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão do Cuidado em Saúde da Família

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