Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANJNVN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Renata Pereira Lima Aspispt_BR
dc.creatorRaquel Alvim Monteiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:17:27Z-
dc.date.available2019-08-11T12:17:27Z-
dc.date.issued2016-02-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANJNVN-
dc.description.abstractThis thesis intends to use the philosophy of Deleuze and Guattari to propose a way of teaching philosophy as a creation of concepts in which a class is experienced as rhizome, resistance, cartography. We proposed to the students and together we did an experiment in creating a website as a tool for the philosophy classes. The objective of this attempt was to experience philosophy from the problems suggested by the students and, with the aid of the philosophical texts, build thoughts and concepts to deal with these issues. We organized this experience in the web as a way of occupying, politically, the cyberspace. The starting point was the understanding that educating does not mean to form a subjectivity, in the sense of understanding the subject as a product, since we are involved in several social and economic processes that set the modes of thinking and feeling in our society. We proposed a study of philosophy as a resistance to forms of subjection that inhibit a creative, unique and joyful life. Therefore, the present work is a research on the possibilities within the impossibilities of experiencing philosophy in a model of teaching and living that is little philosophical. For that, we view this practice as politics and we see the teacher as a philosopher. This research does not intend to insist on models of teaching. On the contrary, it intends to bring an example to inspire ways of thinking about the philosophy of philosophy education. The websites that were created in this research are available in the links below: http://filocopam1ano.wix.com/filosofia1ano http://filocopam2ano.wix.com/filosofiaparatodospt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação pretende usar da filosofia de Deleuze e Guattari para propor um ensino de filosofia como criação de conceitos, em que se experimentou uma aula como rizoma, resistência, cartografia. Propusemos aos alunos e fizemos juntos a experiência de criar um site como ferramenta para as aulas de filosofia. A tentativa foi fazer filosofia a partir dos problemas sugeridos pelos alunos e, com auxilio dos textos filosóficos, construir pensamentos e conceitos para lidar com essas questões. Organizamos essas experiências em rede como forma de ocupação política do ciberespaço. O ponto de partida foi a concepção de que educar não significa formar uma subjetividade, no sentido de entender o sujeito como produto, uma vez que estamos envolvidos em diversos processos sociais e econômicos que instauram os modos de pensar e sentir em nossa sociedade. Propusemos um ensino de filosofia como resistência às formas de sujeição que inibem uma vida criativa, singular e alegre. Assim, este trabalho é uma investigação sobre possibilidades dentro das impossibilidades de se fazer filosofia em um modelo de ensino e de vida pouco filosófico. Para tanto, encaramos essa prática como política e concebemos o professor como filósofo. Esta pesquisa não visa insistir em modelos de ensino, mas trazer um exemplo para inspirar caminhos para pensar em filosofia do ensino de Filosofia. Os sites que foram criados nesta pesquisa estão disponíveis nos links: http://filocopam1ano.wix.com/filosofia1ano http://filocopam2ano.wix.com/filosofiaparatodospt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCriação de conceitospt_BR
dc.subjectExperimentaçõespt_BR
dc.subjectResistênciapt_BR
dc.subjectEnsino de filosofiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPercepçãopt_BR
dc.subject.otherFilosofia Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA Filosofia no ensino médio: possibilidades e experiênciaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_mestrado_profissional___ufmg__raquel_alvim_monteiro.pdf856.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.