Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQPG2Y
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Soares Neves Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Douglas Garcia Alves Júniorpt_BR
dc.contributor.referee4Bruno Almeida Guimarãespt_BR
dc.creatorFelicio Ramalho Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T13:41:12Z-
dc.date.available2019-08-11T13:41:12Z-
dc.date.issued2017-05-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQPG2Y-
dc.description.abstractThe aim of our study was to understand how Schönbergs music acquires a status of knowledge, which appears under several nuances in Adornos work. We start by investigating the genesis of the identitary instrumental reason in the Dialectic of enlightenment, seeking to establish its relation with the phenomenon of narcissism in Freud. We then analyzed the incorporation of the principles of enlightened racionality by popular music in the culture industry, emphasizing its fetishistic aspect. The third chapter gives an exposition of the characteristics of Adornos negative dialectic demonstrating its contrast with the dialectic of enlightenment. Finally, we try to show the influence of Schönbergs composition in Adornos philosophy, the socio-historical knowledge present in it and the self-knowledge provided to the listener.pt_BR
dc.description.resumoO intuito de nosso trabalho foi compreender como a música de Schönberg adquire um estatuto de conhecimento, o qual aparece sob diversas nuances na obra de Adorno. Começamos com uma investigação sobre a gênese da razão instrumental identitária na Dialética do esclarecimento, procurando estabelecer a sua relação com o fenômeno do narcisismo em Freud. Depois, fizemos uma análise da incorporação dos princípios da racionalidadeesclarecida pela música popular na indústria cultural, ressaltando o seu caráter fetichista. O terceiro capítulo faz uma exposição das características da dialética negativa de Adorno, demonstrando o seu contraste em relação à dialética do esclarecimento. Por fim, procuramos evidenciar a influência da composição de Schönberg na filosofia de Adorno, o conhecimento sócio-histórico presente nela e o auto-conhecimento proporcionado ao ouvinte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdornopt_BR
dc.subjectSchönbergpt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W, 1903-1968pt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherEstéticapt_BR
dc.titleMúsica, cognição e desejo: a crítica cultural de Th. Adorno e o dodecafonismo de Schönbergpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesefelicioribeiro.pdf2.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.