Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQQFEY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Suzana dos Santos Gomespt_BR
dc.creatorMaxmuler Coelho Batistapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T17:34:50Z-
dc.date.available2019-08-14T17:34:50Z-
dc.date.issued2017-04-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQQFEY-
dc.description.abstractThe present study sought to investigate the possible influences of Prova Brasil [Brazil Exam] on the practice of teachers from the 9th grade of Elementary Education II of Minas Gerais State Public Educational System. In order to achieve this aim, we chose the socio-historical to identify at the social interactions that occur within the school, empirical evidences that help in understanding of conceptions, and meanings attributed by the teachers to the extern evaluation. The study methodology consisted of bibliographic, documental and field review, the latter was carried out by means of case studies carried out in two schools of the Public System. The data gathering was made through the use of questionnaires, interviews and participation on the pedagogical staff meetings. The theoretical referential involved researchers from the fields of public policies, educational evaluation and teacher practice, among which, we can name: Afonso (1999; 2009), Ball (2005; 2009), Bauer (2010), Bonamino(2002; 2012), Brooke (2008), Oliveira and Souza (2010; 2014), Gomes (2005; 2014; 2015), and Soligo (2010). The results indicate demands for investment on service training, at the teacher daily life for the appropriation of pedagogical results of Prova Brasil, since it is considered a diagnostic and formative source. We also highlight the emergency of a more articulated interaction between the teaching practices and the evaluation practices in the context of the school by the teachers, under the perspective of teacher protagonism; the adoption of innovating practices on the teaching process of curricular matters, that promote, consequently, a improvement on the development of the school and that ensure the students the right to learning and development.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo investigou as possíveis influências da Prova Brasil na prática de professores do 9º ano do Ensino Fundamental II da Rede Pública Estadual de Ensino de Minas Gerais. Para a sua realização, optou-se pela abordagem sócio-histórica a fim de identificar nas interações sociais que ocorrem no âmbito da escola, evidências empíricas que auxiliem no entendimento de concepções, sentidos e significados atribuídos pelos professores à avaliação externa. A metodologia do estudo envolveu pesquisa bibliográfica, documental e de campo que se deu por meio de estudo de caso desenvolvido em duas escolas. A coleta de dados ocorreu por meio de questionários, entrevista e participação nas reuniões pedagógicas. O referencial teórico envolveu pesquisadores do campo das políticas públicas, avaliação educacional e práticadocente, entre eles, destacam-se: Afonso (1999; 2009), Ball (2005; 2009), Bauer (2010), Bonamino (2002; 2012), Brooke (2008), Oliveira e Souza (2010; 2014), Gomes (2005; 2014; 2015), Melo (2002; 2008; 2009), Soligo (2010), entre outros. Os resultados indicam demandas de investimentos na formação em serviço, no cotidiano docente para apropriação pedagógica dos resultados da Prova Brasil, uma vez que se entende como fonte diagnóstica e formativa. Destacam-se ainda a emergência de maior articulação entre as práticas de ensino e as práticas de avaliação no âmbito da escola, pelos professores tendo em vista o protagonismo docente; a adoção de práticas inovadoras no processo de ensino das disciplinas curriculares, que promovam, consequentemente, melhoria no desempenho da escola e garantia do direito à aprendizagem e desenvolvimento dos alunos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectPrática docentept_BR
dc.subjectSAEB/Prova Brasilpt_BR
dc.subjectAvaliação formativapt_BR
dc.subjectAvaliação educacionalpt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacional Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherIndicadores educacionais Avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicas Educação Minas Geraispt_BR
dc.titleConcepção, apropriação e perspectiva sobre a Prova Brasil em escolas da rede estadual de ensino de Minas Geraispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pesquisa_disserta__o__maxm_ller_coelho_batista_.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.