Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ARLNXL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciana Karine de Souzapt_BR
dc.contributor.referee1Ana Claudia Souza Vazquezpt_BR
dc.contributor.referee2Helder Ferreira Isayamapt_BR
dc.creatorValeria Teresa Moreira de Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T21:15:12Z-
dc.date.available2019-08-10T21:15:12Z-
dc.date.issued2016-09-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ARLNXL-
dc.description.abstractThe general goal of this research was to investigate leisure and work engagement of Research Professors at Federal Universities. As a dispositional mental state of intense connection and pleasure while occupied with work activities, work engagement reveals positive implications about the psychological health of workers. With respect to leisure, even though some research recognizes that its absence contributes to diminished quality of living and well-being, evaluation of its role on psychological health lacks deeper investigation. This study presents results obtained with a sample of 35 full-time Research Professors at Brazilian Federal Universities and high productivity CNPq scholarship holders. These were 22 men and 13 women, averaging 31 years of age. For data collection, instruments such as a Sociodemographic Survey; Work Engagement Scale in the Brazilian version of Magnan, Vazquez, Pacico & Hutz and a Survey on aspects related to leisure were used. The results reveal that issues of work time and leisure, pertaining to University Teaching, are intrinsically related to what participants consider meaningful experiences in both their work and personal daily life, as well as show a search for balance between these instances.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo geral da pesquisa foi investigar o lazer e o engajamento no trabalho de docentes-pesquisadores de universidades federais. Como um estado mental disposicional de intensa conexão e prazer na realização da atividade laboral, o engajamento no trabalho revela reflexos positivos sobre a saúde psicológica dos trabalhadores. Quanto ao lazer, ainda que se reconheça, em algumas pesquisas, que sua ausência contribui para redução do nível de qualidade de vida e bem-estar, a avaliação sobre seu papel na saúde psicológica carece de maior investigação. Este estudo apresenta os resultados obtidos em uma amostra de 35 docentes-pesquisadores em regime de dedicação exclusiva de universidades federais brasileiras e bolsistas de produtividade do CNPq. Foram 22 homens e 13 mulheres, com média de idade de 31 anos. Para a coleta de dados foram utilizados os instrumentos Questionário Sociodemográfico; Escala de Engajamento no Trabalho na versão brasileira de Magnan, Vazquez, Pacico & Hutz; Questionário sobre aspectos relacionados ao lazer. Os resultados revelam que as questões relacionadas ao tempo de trabalho e de lazer, no que se refere à docência, estão intrinsecamente relacionadas ao que os participantes consideram como vivências significativas no seu cotidiano laboral e pessoal, bem como pela busca pelo equilíbrio entre estas instâncias.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEngajamentopt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subject.otherProfessores universitáriospt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.titleLazer e engajamento no trabalho em docentes - pesquisadores de universidades federaispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_final_para_impress_o.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.