Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-BBGKHR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Affonso de Albuquerque Nobregapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Adriana Monteiro da Costapt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo Antonio Neropt_BR
dc.contributor.referee2Joao Herbert Moreira Vianapt_BR
dc.creatorLeilson Alves dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T12:11:37Z-
dc.date.available2019-08-14T12:11:37Z-
dc.date.issued2018-07-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-BBGKHR-
dc.description.abstractKnowledge of soil characteristics is crucial for territorial planning. The soft deposits, traditionally known as soft soils, refer to sedimentary soil with low resistance to penetration, in which clay provides the characteristics of the soil. Although the soil may present different characteristics that might lead to its rating as soft, these are technical issues restricted to the fields of Geotechnical Studies. Infrastructure projects, specially transport ones, such as freeways and railways, are traditionally demanding on information about soft soil occurrence, be it by the geographical coverage of the roads or by the need to count on appropriate soil to receive the road infrastructure and undercarriages. Traditionally, the transport engineering is based on Geotechniques for specific analysis in soft soil areas, which are vital, albeit costly. Therefore, this paper presents a model exploring an indexing key to classify between pedological and geotechnical properties of soils, which resulted in a predictive map of the occurrence of soft soils in Brazil. Although developed on a 1:5,000,000 scale (EMBRAPA), the model was tested on pedological maps with 1: 250,000 scale (EMATER) and validated by field analysis on a section of the North-South railway in the state of Goiás. The presented model proved sound, as it can be applied in larger and regional scales. It was also identified that the soils which show a higher potential of soft soil are those with a predominance of expansive 2:1 minerals, usually poorly drained and shallow such as cambisol, gleysol and neosol. It was observed, also, that the potential of occurrence of soft soil in Brazil is around 29% of the territory. Further studies of this nature are important, especially in the central area of the country, of which there is a considerable lack of data on this material.pt_BR
dc.description.resumoO conhecimento das características do solo é imprescindível para o planejamento territorial. Os depósitos moles, ou solos moles, como são tradicionalmente denominados, correspondem a solos sedimentares com baixa resistência à penetração, em que a fração argila imprime as características de solo. Embora os solos possuam diversas características que podem levar à sua classificação como sendo mole, na prática estes são conhecimentos técnicos restritos aos campos da Geotecnia. Os projetos de infraestrutura, em especial de transporte como rodovias e ferrovias tradicionalmente são os grandes demandadores de informações sobre ocorrência de solos moles, seja pela abrangência geográfica das vias ou pela necessidade de contar com solos apropriados para receber a infraestrutura viária e o material rodante. Tradicionalmente, a engenharia de transportes apoia-se na geotecnia para as análises pontuais em áreas de solo mole que, embora onerosas, são vitais. Nesse sentido, este trabalho reporta a construção de um modelo explorando uma chave classificatória entre as propriedades pedológicas e geotécnicas dos solos, que resultou em um mapa preditivo do potencial de ocorrência de solos moles para o Brasil. Embora desenvolvido em escala 1:5.000.000 (EMBRAPA), o modelo foi testado em mapas pedológicos com escala 1:250.000 (EMATER) e validado com pontos de campo em trecho da Ferrovia Norte-Sul no Estado de Goiás. O modelo proposto mostrou-se robusto, uma vez que pode ser aplicado em escalas locais e regionais. Identificou-se, ainda, que os solos com maior potencial para ocorrência de solos moles são aqueles com predominância de minerais 2:1 expansivos, geralmente mal drenados e rasos como os neossolos, cambissolos e gleissolos. Constatou-se, ainda, que no Brasil o potencial de ocorrência de solos moles gira em torno de 29% no território nacional. É importante que mais estudos dessa natureza sejam realizados, sobretudo, no interior no país onde há um enorme vazio de dados sobre esse tipo material.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTransportept_BR
dc.subjectPlanejamentopt_BR
dc.subjectGeoprocessamentopt_BR
dc.subjectModelo de predição de solospt_BR
dc.subject.otherModelagem de dados  Aspectos ambientais pt_BR
dc.subject.otherGeoprocessamento pt_BR
dc.subject.otherCiência do solo pt_BR
dc.subject.otherMecânica do solo pt_BR
dc.titleModelagem geográfica para caracterização e predição de solos moles direcionada para projetos de infraestruturapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_leilson_alves_dos_santos.pdf4.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.