Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUDB-8C7RCQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria de Fatima Cardoso Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Sergio Dias Cirinopt_BR
dc.creatorPatricia Guimaraes Vargaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T09:49:38Z-
dc.date.available2019-08-13T09:49:38Z-
dc.date.issued2010-07-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUDB-8C7RCQ-
dc.description.abstractThe present research aims to increase the understanding of the literacy and psychological development process of adults, by the investigation of how they appropriate of the senses and meanings in reading, looking for outline in which reading practices they are inserted, constitute themselves as readers and construct multiple identities. This ethnographic research focused on a classroom of Adult Education in a public school in the city of Belo Horizonte, through participant observation, field notes, collection and analysis of artifacts from the group, interviews, photographs, video and audio recordings and conversation and reading circles. The theoretical and methodological focus adopted is based on the historical-cultural approach, based on the assumptions of the Interactional Sociolinguistics and Critical Discourse Analysis of the Interactional Ethnography (SBCDG, 1992), Lev S. Vygotskys social theory of knowledge construction (VYGOTSKY, 2005, 2006, 2008), Paulo Freires literacy and awareness process (FREIRE, 1980, 1996, 2007, 2008) and Mikhail Bakhtins enunciative language theory (BAKHTIN, 1992). The interactions and interventions experienced in the classroom and the ones produced in the data-generating activities consisted themselves in opportunities in which students have expressed and exchanged their views and perceptions of the world and knowledge. These mediations made the construction of meaning in reading possible and promoted the practice of Metacognition for both the teacher favoring the analysis and reflection over their pedagogic practice and planning and the learning process of the adult learners. The analysis of the students discourses and of the contrast between two lessons of this class made visible the amplitude in which each one of them rebuilt and reframed their social practices of reading and their self images, reconfiguring, therefore, multiple identities.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa visa ampliar a compreensão do processo de alfabetização e de desenvolvimento psicológico de jovens e adultos a partir da investigação de como eles se apropriam dos sentidos e significados da leitura buscando delinear em quais práticas de leitura eles se inserem, se constituem leitores e constroem múltiplas identidades. Esta pesquisa etnográfica teve como foco uma turma inicial de alfabetização de jovens e adultos de uma escola da rede pública municipal de Belo Horizonte, por meio da observação participante, notas de campo, coleta e análise de artefatos do grupo, entrevistas, fotografias, gravações de vídeo e áudio, rodas de conversa e de leitura. O enfoque teórico-metodológico adotado baseia-se na abordagem histórico-cultural, fundamentada nos pressupostos da sociolinguística interacional e da análise crítica do discurso da Etnografia Interacional (SBCDG, 1992); da teoria social da construção do conhecimento de Lev S. Vygotsky (VYGOTSKY, 2005; 2006; 2008); do processo de alfabetização e de conscientização de Paulo Freire (FREIRE, 1980; 1996; 2007; 2008) e da teoria enunciativa da linguagem de Mikhail Bakhtin (BAKHTIN, 1992). As interações e as intervenções vivenciadas em sala de aula e aquelas produzidas nas atividades geradoras de dados se constituíram em oportunidades nas quais os estudantes expressavam e intercambiavam suas visões e percepções de mundo e de conhecimento. Essas mediações possibilitaram a construção de sentidos da leitura e promoveram o exercício da metacognição tanto para a professora, favorecendo a análise e reflexão sobre sua prática e o planejamento pedagógico, quanto para o aprendizado dos jovens e adultos. A análise dos discursos dos estudantes e do contraste entre duas aulas dessa turma permitiram tornar visível a amplitude com que cada um deles reconstruiu e ressignificou suas práticas sociais de leitura e suas autoimagens reconfigurando, assim, múltiplas identidades.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subjectIdentidadespt_BR
dc.subjectPráticas sociais de leiturapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAlfabetização Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherIdentidade (Psicologia) Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleEducação de jovens e adultos: práticas sociais de leitura, construindo múltiplas identidadespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
patr_cia_guimar_es_vargas___disserta__o_mestrado.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.