Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8D4LKC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Marcos Cezar de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee1Ana Maria Bandeira de Mello Magaldipt_BR
dc.contributor.referee2Maria do Carmo Xavierpt_BR
dc.contributor.referee3Tarcisio Mauro Vagopt_BR
dc.contributor.referee4Francisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.creatorCleide Maria Maciel de Melopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T02:01:33Z-
dc.date.available2019-08-14T02:01:33Z-
dc.date.issued2010-05-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8D4LKC-
dc.description.abstractThis study investigated the process of schooling in Minas Gerais state, in the late years of the First Republic (Primeira Republica). The First Elementary Instruction Congress (Primeiro Congresso de Instrução Primaria), which took place in Belo Horizonte from the 9th to the 18thof May, 1927, was used as the starting point for this work. The mentioned event, promoted by President Antonio Carlos de Andrada and the Secretary Francisco Campos government, aimed at supporting the elementary school reform, which would be decreed in October of thesame year. From the perspective of micro history, the records of three daily newspapers were analyzed Minas Geraes, Correio Mineiro and Diario de Minas along with Revista de Ensino (Teaching Magazine). We tried to bring to light the dynamics of the Congress, identify the congressmen/congresswomen who took part in the event, understand the representations of the schools and, especially, the way the schools dealt with childrens socialization in educational spaces such as school, family, work and the streets. This thesis sought to show that childhood was regarded as an object of dispute between representatives of three fields: political, medical and pedagogical, at that particular moment of education in Minas Geraispt_BR
dc.description.resumoEste estudo investigou o processo de escolarização em Minas Gerais nos anos finais da Primeira República. Utilizou como ponto de partida um evento o Primeiro Congresso de Instrucção Primaria realizado em Belo Horizonte, no período de 09 a 18 de maio de 1927, promovido pelo governo do presidente Antonio Carlos de Andrada e do secretário Francisco Campos, com a finalidade de respaldar a reforma do ensino primário que seria decretada em outubro do mesmo ano. Sob a perspectiva da micro-história, analisou os registros publicadosem três jornais diários o Minas Geraes, o Correio Mineiro e o Diario de Minas e na Revista do Ensino. Procurou recuperar a dinâmica do Congresso, identificar os congressistas que dele participaram, compreender as representações de escola que manifestaram e,especialmente, o modo como pensaram a socialização da criança nos espaços educativos tais como a escola, a família, o trabalho e a rua. Pretendeu demonstrar a tese de que, nesse momento da educação mineira, a infância foi percebida/tomada como objeto de disputa entreos representantes de três campos: o político, o médico e o pedagógico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSocializaçãopt_BR
dc.subjectEscolarizaçãopt_BR
dc.subjectInfânciapt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subject.otherEducação  Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEscolarização Minas Gerais Séc XXpt_BR
dc.titleA infância em disputa: escolarização e socialização na reforma de ensino primário em Minas Gerais 1927pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese__a_inf_ncia_em_disputa.pdf1.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.