Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8E3FJW
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciola Licinio de C P Santospt_BR
dc.contributor.referee1Marli Eliza Dalmazo Afonso de Andrept_BR
dc.contributor.referee2Alvaro Luiz Moreira Hypólitopt_BR
dc.contributor.referee3Adriana Maria Cancella Duartept_BR
dc.contributor.referee4Luciano Mendes de Faria Filhopt_BR
dc.creatorEdnaceli Abreu Damascenopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:04:04Z-
dc.date.available2019-08-09T19:04:04Z-
dc.date.issued2010-12-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8E3FJW-
dc.description.abstractThis theory analyzes the teachers' work in the basic education of the public system in the State of Acre, starting from the movement of educational reforms implemented in the last decade (1999-2009) in the State, considering the teachers working conditions, formation, career and remuneration. The influence of the policies implemented in the field of teachers formation, career, remuneration and of the normative procedures that regulate the profession, checking if those aspects were responsible for the improvement of the educational indicators. It was also tried to identify the mechanisms of regulation which are characteristic and specific of the teachers work in Acres educational context. The research used quantitative and qualitative data and range of methodological procedures, such as document analysis, questionnaire and interview. In the first phase of the research, a survey was accomplished with 240 teachers of the basic education who work in the state schools; and in the second moment, 08 teachers were interviewed. To analyze the data, the study was based on the regulation theory as a conceptual tool, underpinned in Aglietta (1979) and connected to the works by Ball (1992), Barroso (2005, 2006), Lessard (2006), Oliveira, (2005, 2006) and Reynaud (1988). The analysis was also based on the discussion of performance culture, performativity, accountability, and the intensification of the teachers work. The study evidenced that, the process of educational reforms in Acre assumed, in a good extent, a hybrid configuration by mixing proposals linked to a critical and emancipatory perspective with those ones connected to an economism and managerial orientation perspective. The results demonstrated that the teachers work suffered significant changes, in the last decade, conditioning the teaching activities to the needs of producing better results of the students' achievement in the national exams. The policies for in-service initial formation, career improvement plan and teachers' wages had contributed to the improvement of the indicators. Along with those policies, the restructuring of the teachers work (which turned to be more controlled, based on the demand for results set in the educational goals) was analyzed as a preponderant factor for the improvement in the students' performance, once this became an additional aspect to a new process of educational regulation.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese analisa o trabalho docente na educação básica da rede pública do Estado do Acre, a partir do movimento de reformas educacionais implementadas na última década (1999-2009) nesse Estado, considerando as condições de trabalho, a formação, a carreira e a remuneração docente. Analisou-se também, a influência das políticas implementadas na área da formação, da carreira e da remuneração docente e dos procedimentos normativos que regulam a profissão, observando se esses aspectos foram responsáveis pela melhoria dos indicadores educacionais. Buscou-se, ainda, identificar quais os mecanismos de regulação do trabalho docente são característicos e específicos do contexto educacional acriano. A pesquisa utilizou dados quantitativos e qualitativos e procedimentos metodológicos variados, como a análise documental, o questionário e a entrevista. Na primeira etapa da pesquisa, foi realizado um survey no qual participaram 240 professores da educação básica que trabalham em escolas da rede estadual e na segunda etapa foram entrevistados 08 professores. Para análise dos dados, partiu-se do estudo da teoria da regulação como ferramenta conceitual, apoiado em Aglietta (1979) e articulado aos trabalhos de Ball (1992), Barroso (2005, 2006), Lessard (2006), Oliveira, (2005, 2006) e Reynaud (1988). A análise apoiou-se também na discussão da cultura do desempenho, da performatividade, da accountability e da intensificação do trabalho docente. O estudo evidenciou que, o processo de reformas educacionais no Acre assumiu, em boa medida, uma configuração híbrida, mesclando propostas ligadas a uma perspectiva crítica e emancipatória com propostas ligadas a uma perspectiva de orientação economicista e gerencial. Os resultados demonstraram que o trabalho docente sofreu mudanças significativas, na última década, condicionando as atividades de ensino às necessidades de produzir melhores resultados de desempenho dos estudantes nos exames nacionais. As políticas de formação inicial em serviço, as melhorias no plano de carreira e nos salários dos docentes contribuíram para a melhoria dos indicadores. Ao lado dessas políticas, a reestruturação do trabalho docente (que passou a ser mais controlado, com base na cobrança de resultados fixados em metas educacionais) foi analisada como fator preponderante para a melhoria do desempenho dos alunos, sendo esse aspecto integrante de um novo processo de regulação educacional.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho docente reforma educacional educação básicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação e Estado Acrept_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.titleO trabalho docente no movimento de reformas educacionais no estado do Acrept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese____ltima__vers_o_final_20.12.2010.pdf2.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.