Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8LXJZV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Paulo Cesar de Carvalho Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Roberto Drawinpt_BR
dc.contributor.referee2Cassandra Pereira Francapt_BR
dc.creatorAntonio Luiz Pereira de Castilhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T15:27:25Z-
dc.date.available2019-08-13T15:27:25Z-
dc.date.issued2011-03-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8LXJZV-
dc.description.abstractThe idea of trauma in three crucial moments of the freudian thinking is examined, discussed and compared to the American Film noirs pproach on human condition. The moments are 1896 (marked by the so-called theory of seduction), 1918 (year of the publication of History of an infantile neurosis) and 1920 (the starting of the freudians reformulation of his doctrine, with the introduction of the death drives hypothesis). The sexual meaning inside the trauma and the internal attack by drives that it causes are the main elements put in dialogue with passion in human love as seen on three dark movies: Arhtur Lubins Impact (1949), Orson Welless The lady from Shanghai and John Houstons The maltese alcon (1941), in order to build a link between psychoanalysis and art.pt_BR
dc.description.resumoA ideia de trauma em três momentos cruciais do pensamento freudiano é examinada, discutida e comparada com a abordagem da questão da condição humana no cinema noir americano. Os momentos são 1896 (marcado pela chamada Teoria da sedução), 1918 (ano de publicação de História de uma neurose infantil) e 1920 (o começo da reformulação da doutrina freudiana com a introdução da hipótese da pulsão de morte). A significação sexual do trauma e o ataque interno pulsional causado são os principais elementos postos em diálogo com a paixão no amor vista em três exemplares do cinema noir: Impacto (1949), de Arthur Lubin, A dama de Xangai (1948), de Orson Welles e O falcão maltês (1941), de John Houston, buscando construir uma ligação entre psicanálise e arte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPulsão de mortept_BR
dc.subjectSexualidadept_BR
dc.subjectnoirpt_BR
dc.subjectTraumapt_BR
dc.subjectAtaque interno pulsionalpt_BR
dc.subjectApaixonamentopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subject.otherMortept_BR
dc.subject.otherFreud, Sigmund, 1856-1939pt_BR
dc.subject.otherTrauma psíquicopt_BR
dc.subject.otherFilmes noirpt_BR
dc.subject.otherSexopt_BR
dc.subject.otherPsicologiapt_BR
dc.titleModelos freudianos do trauma e condição humana noir: interfaces e interlocuçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ant_nio_luiz_pereira_de_castilho.pdf42.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.