Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8MHHRY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria de Fatima Cardoso Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Maria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.contributor.referee2Martha Lourenco Vieirapt_BR
dc.creatorMiriam Kelly de Souza Venancio Gregoriopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T04:53:25Z-
dc.date.available2019-08-12T04:53:25Z-
dc.date.issued2011-08-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8MHHRY-
dc.description.abstractThis dissertation aimed to analyze how the expectation of a teacher might interfere with the learning process of writing of students who live in a situation of social vulnerability. In order to do so, it was conducted a research that used the studies of four children telling cases (Kevin, Carlos, Beatriz, and Denise), with an ethnographic perspective, in a first year Elementary classroom of a municipal school in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The data collection was performed during the year of 2010 and it had as tools: video recordings, field notes, interviews, participant observation and artifacts collection. The theoretical and methodological principles adopted are based on a Historical and Cultural approach based on Lev S. Vygotskys theory of human development (VYGOTSKY, 1934/1993; 1979; 1989; GOMES, 2004; GOMES AND MONTEIRO, 2005) and on the assumptions of Interactional Ethnography (GEERTZ,1978; CASTANHEIRA, 2004; GOMES, 2004; GREEN, DIXON AND ZAHARLICK, 2001) that are complemented by the theoretical and methodological principles of Cognitive Anthropology, Interactional Sociolinguistics and Critical Discourse Analysis. In addition, this work was also based on studies about literacy (SOARES, 2003; SOARES AND BATISTA, 2005; ROJO, 2009) and Bakhtins enunciative language theory. The experienced interactions and mediations allowed the conclusion that the teacher's expectations in relation to those students that came from a situation of social vulnerability were built based on information provided by teachers who thought in previous years, on the "reputation" of the school where the child concluded Preschool, on the learning pace presented by the students, on the involvement and interaction occurred in the classroom and on the familys support. It was also observed that the processes of construction of the teachers expectations are not static, they change to the extent in which the students respond or not to the learning expectations established by her since the beginning of the school yearpt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação busca analisar como as expectativas de uma professora podem interferir no processo de aprendizagem da escrita de alunos que vivem em situação de vulnerabilidade social. Para isso, realizamos uma pesquisa que fez uso de estudos de casos expressivos de quatro crianças (Kevin, Carlos, Beatriz e Denise), com olhar etnográfico, em uma sala do primeiro ano do primeiro ciclo de uma Escola Municipal de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. A coleta de dados foi realizada durante o ano de 2010 e teve como instrumentos: as gravações em vídeo, as anotações de campo, as entrevistas, a observação participante e a coleta de artefatos. Os princípios teórico-metodológicos adotados baseiam-se na abordagem histórico - cultural fundamentada na teoria sobre o desenvolvimento humano de Lev S. Vygotsky (VYGOTSKY, 1934/1993; 1979; 1989; GOMES, 2004; GOMES e MONTEIRO, 2005) e nos pressupostos da Etnografia Interacional (GEERTZ,1978; CASTANHEIRA, 2004; GOMES, 2004; GREEN, DIXON e ZAHARLICK, 2005), que tem como complemento os princípios teórico-metodológicos da Antropologia Cognitiva, da Sociolinguística Interacional e da Análise Crítica do Discurso. Além disso, tivemos como base os estudos sobre alfabetização e letramento (SOARES, 2003; SOARES e BATISTA, 2005; ROJO, 2009) e a teoria enunciativa da linguagem de Bakhtin (1992). As interações e as mediações vivenciadas nos permitiram concluir que as expectativas da professora em relação aos alunos oriundos de situação de vulnerabilidade social foram construídas com base nas informações fornecidas pelos professores de anos anteriores, na fama da escola onde a criança realizou a educação infantil, no ritmo de aprendizagem apresentado pelos alunos, no envolvimento e na interação ocorridos em sala de aula e no apoio familiar. Pudemos constatar, também, que os processos de construção das expectativas da professora não são estáticos, eles se modificam à medida que os alunos respondem ou não às expectativas de aprendizagem estabelecidas por ela desde o início do ano letivopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectaprendizagem da escritapt_BR
dc.subjectalfabetizaçãopt_BR
dc.subjectvulnerabilidade socialpt_BR
dc.subjectexpectativa do professorpt_BR
dc.subject.otherSociologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherEscrita Estudo e ensino (Ensino fundamental)pt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherCrianças socialmente desajustadas Educaçãopt_BR
dc.subject.otherCrianças Condições sociaispt_BR
dc.titleA influência das expectativas de uma professora em relação à aprendizagem da escrita de alunos que vivem em situação de vulnerabilidade socialpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___cd_fae.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.