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dc.contributor.advisor1Oto Neri Borgespt_BR
dc.contributor.referee1Amanda Amantes Neivapt_BR
dc.contributor.referee2Murilo Cruz Lealpt_BR
dc.contributor.referee3Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.contributor.referee4Rosaria da Silva Justipt_BR
dc.contributor.referee5Carmen Maria De Caro Martinspt_BR
dc.creatorMarciana Almendro Davidpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T13:39:21Z-
dc.date.available2019-08-14T13:39:21Z-
dc.date.issued2009-10-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8R2HVK-
dc.description.abstractThe present study shows the investigation of the conceptual evolution possibilities in the practical work context in High School. The questions we investigate were related to the students cognitive process during the development of experimental activities in Chemistry. The thematic domain focused were the concepts connected to chemical reaction. The analyzed data were produced from the telling of the loud voice thinking, audio recorded by the students, during the development of the experiments. In this telling we verify if there were different complexity levels of thinking about the concepts developed in this context. We also looked to identify students thinking traces that could guide them to a conceptual evolution in Chemistry. We explained episodes that consisted of sequential description of the students ideas about the concepts related to the experiments. These episodes allowed several analyses and reflections around the conceptual development in the practical work context. We could verify that the students put in motion different concepts in different levels of complexity during the experimental activities. We identified the integration of more simple concepts in an explicative more complex system that provided traces that conceptual evolution occurredpt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho relata uma investigação sobre as possibilidades de evolução conceitual no contexto do trabalho prático, no ensino médio. As questões investigadas se relacionam com os processos cognitivos dos estudantes durante o desenvolvimento de atividades experimentais de Química. O domínio temático em foco foram os conceitos relacionados às transformações químicas. Os dados para análise foram gerados a partir de relatos de pensamento em voz alta, gravados em áudio pelos estudantes, durante a realização dos experimentos. Nesses relatos, procuramos verificar se existiam diferentes níveis de complexidade do pensamento sobre os conceitos desenvolvidos nesse contexto. Também procuramos identificar indícios de pensamentos dos estudantes, que pudessem levá-los a alguma evolução conceitual em Química. Relatamos episódios que consistiram em descrições de sequências de idéias dos estudantes sobre os conceitos relacionados aos experimentos. Esses episódios permitem diversas análises e reflexões acerca do desenvolvimento conceitual no contexto do trabalho prático. Verificamos que os estudantes mobilizaram diferentes conceitos em diferentes níveis de complexidade durante as atividades experimentais. Identificamos a integração de conceitos mais simples em um sistema explicativo mais complexo, o que forneceu indícios de que houve evolução conceitualpt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação  pt_BR
dc.subject.otherFormação de conceitospt_BR
dc.subject.otherQuimica  Estudo e ensino    pt_BR
dc.titleProcessos de evolução conceitual em química no contexto das atividadesexperimentaispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

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