Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8R2HVK
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | Processos de evolução conceitual em química no contexto das atividadesexperimentais |
Authors: | Marciana Almendro David |
First Advisor: | Oto Neri Borges |
First Referee: | Amanda Amantes Neiva |
Second Referee: | Murilo Cruz Leal |
Third Referee: | Eduardo Fleury Mortimer |
metadata.dc.contributor.referee4: | Rosaria da Silva Justi |
metadata.dc.contributor.referee5: | Carmen Maria De Caro Martins |
Abstract: | O presente trabalho relata uma investigação sobre as possibilidades de evolução conceitual no contexto do trabalho prático, no ensino médio. As questões investigadas se relacionam com os processos cognitivos dos estudantes durante o desenvolvimento de atividades experimentais de Química. O domínio temático em foco foram os conceitos relacionados às transformações químicas. Os dados para análise foram gerados a partir de relatos de pensamento em voz alta, gravados em áudio pelos estudantes, durante a realização dos experimentos. Nesses relatos, procuramos verificar se existiam diferentes níveis de complexidade do pensamento sobre os conceitos desenvolvidos nesse contexto. Também procuramos identificar indícios de pensamentos dos estudantes, que pudessem levá-los a alguma evolução conceitual em Química. Relatamos episódios que consistiram em descrições de sequências de idéias dos estudantes sobre os conceitos relacionados aos experimentos. Esses episódios permitem diversas análises e reflexões acerca do desenvolvimento conceitual no contexto do trabalho prático. Verificamos que os estudantes mobilizaram diferentes conceitos em diferentes níveis de complexidade durante as atividades experimentais. Identificamos a integração de conceitos mais simples em um sistema explicativo mais complexo, o que forneceu indícios de que houve evolução conceitual |
Abstract: | The present study shows the investigation of the conceptual evolution possibilities in the practical work context in High School. The questions we investigate were related to the students cognitive process during the development of experimental activities in Chemistry. The thematic domain focused were the concepts connected to chemical reaction. The analyzed data were produced from the telling of the loud voice thinking, audio recorded by the students, during the development of the experiments. In this telling we verify if there were different complexity levels of thinking about the concepts developed in this context. We also looked to identify students thinking traces that could guide them to a conceptual evolution in Chemistry. We explained episodes that consisted of sequential description of the students ideas about the concepts related to the experiments. These episodes allowed several analyses and reflections around the conceptual development in the practical work context. We could verify that the students put in motion different concepts in different levels of complexity during the experimental activities. We identified the integration of more simple concepts in an explicative more complex system that provided traces that conceptual evolution occurred |
Subject: | Educação Formação de conceitos Quimica Estudo e ensino |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8R2HVK |
Issue Date: | 22-Oct-2009 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_2009_versao_2011_marciana.pdf | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.