Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8R9MKN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Betania Goncalves Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee1Marcus Vinicius de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee2Bernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee3Lorelai Brilhante Kurypt_BR
dc.creatorCecilia L Oliveira Lima Rattespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:05:35Z-
dc.date.available2019-08-14T20:05:35Z-
dc.date.issued2010-10-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8R9MKN-
dc.description.abstractDuring the first half of the 19th century, the photographic machine was used by the scientific speech as a method to produce images able to realize the recovery and the systematization of nature in a better way. Photography was understood as a precise and loyal reproduction of reality which, because of the mechanic process, extracted from the picture every element of subjectivity. This comprehension of photography allowed its absorption in some knowledge fields, especially in the anthropological studies, once its realistic speeches delivered reliability to the scientific research. Concomitantly to the discovery of the optical equipment, it was also envisioned a reformulation in the scientific values, its theory and methodology, mainly after Darwins publication The Origen of Species. It was noted in the photographs of the 19th century the creation of man and nature representations, which could translate the distinct scientific precepts built in that time. The composing elements in every image were thought and constructed as a meaning of creating the documental prove that could confirm the principles defended by the researchers. When analyzing the images produced in two distinct scientific expeditions in a comparative way, it was possible to visualize this shock in a clearer way. The first enterprise to be approached by this research is the Thayer Expedition, a foreign mission guided by the Swiss naturalist Louis Agassiz, whose attitude in front of black and crossbred people was extremely imperialist and ethnocentric. Yet, the second initiative approached is the Geological Commission of the Brazilian Empire, guided by Charles Frederick Hartt and organized by the National Museum, the main scientific institution in Brazil. It was intended with this Commission, contrary to the first one, to scan the territory and the native population, in a way to provide subsidies to the formation of a nation. Thus, when analyzing photography as a part of the cultural and scientific production of the 19th century, it was intended with this research to reflect about some strategies and choices that the photographers and scientists took when shooting the pictures. In this way, the present paper has an objective of approaching photography as a scientific practice and testimony of the scientific theories in vogue in the 19th century, highlighting through the images its diverse cultural conceptions about mankind.pt_BR
dc.description.resumoDurante a segunda metade do século XIX, o aparelho fotográfico foi apropriado pelo discurso científico como um método de produção de imagens, capaz de realizar melhor o aproveitamento e a sistematização da natureza. A fotografia era entendida como uma reprodução precisa e fiel da realidade, que extraía da imagem todo elemento de subjetividade, devido ao processo mecânico. Essa compreensão da fotografia permitiu sua assimilação em vários campos do saber, em especial, nos estudos antropológicos, já que seu discurso realista conferia confiabilidade à pesquisa científica. Concomitantemente à descoberta do aparelho óptico, vislumbrou-se também uma reformulação nos valores científicos, em sua teoria e metodologia, principalmente após a publicação do livro A origem das espécies, de Charles Darwin. Notou-se, nas fotografias oitocentistas, a criação de representações da natureza e do homem, que traduziam os distintos preceitos científicos construídos na época. Os elementos compositivos da imagem eram pensados e construídos no objetivo de criar uma prova documental que confirmasse os princípios defendidos pelos estudiosos. A análise comparativa das imagens, produzidas em duas expedições científicas distintas, possibilitou a visualização mais nítida desse embate. O primeiro empreendimento abordado foi a Expedição Thayer, uma missão estrangeira liderada pelo naturalista suíço Louis Agassiz, cuja postura diante dos negros e mestiços foi extremante imperialista e etnocêntrica. Já a segunda iniciativa tratou-se da Comissão Geológica do Império do Brazil, chefiada por Charles Frederick Hartt e organizada pelo Museu Nacional, principal instituição científica brasileira. A finalidade desta, contrariamente a primeira, era de esquadrinhar o território e a população nativa, de forma a proporcionar subsídios para formação de uma imagem da nação. Assim, ao imputar a fotografia como parte da produção cultural e científica do século XIX, visou-se, a partir da análise do documento fotográfico, refletir sobre algumas estratégias e escolhas dos cientistas e fotógrafos no momento da realização dos instantâneos. Nesse sentido, o presente trabalho tem como objetivo abordar a fotografia como prática científica e testemunho das teorias científicas em voga, destacando, por meio da imagem, suas diversas concepções culturais sobre o homempt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectCiência no século XIXpt_BR
dc.subjectExpedições científicas no Brasilpt_BR
dc.subjectAntropologia físicapt_BR
dc.subject.otherFotografiaspt_BR
dc.subject.otherCiencia Historiapt_BR
dc.subject.otherComissão Geológica do Império do Brazilpt_BR
dc.subject.otherExpedição Thayer (1865-1866)pt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherExpedições cientificaspt_BR
dc.titleRetratos do Outro: as fotografias antropológicas da Expedição Thayer e da Comissão Geológica do Império do Brazil (1865-1877)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_retratos_do_outro___cec_lia_luttembarck.pdf8.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.