Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8SKQLW
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Laura Magalhaes Gomespt_BR
dc.contributor.referee1Airton Carriao Machadopt_BR
dc.contributor.referee2Cristina de Castro Fradept_BR
dc.creatorAna Catarina Cantoni Roquept_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T19:22:10Z-
dc.date.available2019-08-10T19:22:10Z-
dc.date.issued2012-02-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8SKQLW-
dc.description.abstractIn this study we sought to investigate the pedagogical potentialities of History of Mathematics in a mathematics classroom of elementary school students, having as reference a perspective of situated learning. The following were defined as objectives of the research: to identify the pedagogical potentialities of the History of Mathematics, which become more evident in a real classroom; to identify the forms of participation of students during the conduct of activities in which the History of Mathematics is present, from the perspective of situated learning adopted; to investigate changes in participation and subsequent learning of students in the classroom, trying to understand how the presence of the History of Mathematics contributes to the occurrence of such changes. During the fieldwork, some activities related to the History of Mathematics on the subject "Integer Numbers" were prepared in cooperation with a teacher from a public municipal school in Belo Horizonte. Those activities were applied to groups of the seventh grade of Elementary School. Empirical material was collected during three months, with participant observation in classrooms of the referred teacher, especially those in which these activities were developed. Field notes, audio and video registers, two questionnaires addressed to students and interviews with the teacher and some students were used as instruments for collecting empirical data. The analysis of empirical material was based on studies on History in Mathematics Education and Situated Learning. As main results of the investigation it was found that during the development of historical activities several pedagogical potentialities of History of Mathematics were presented, and that these activities contributed to the change in participation and consequent learning of students.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa, buscou-se investigar as potencialidades pedagógicas da História da Matemática em uma sala de aula de Matemática de estudantes do Ensino Fundamental tomando como referencial uma perspectiva de aprendizagem situada. Foram delimitados como objetivos do estudo: identificar as potencialidades pedagógicas da História da Matemática que se tornam mais evidentes em uma situação real de sala de aula; identificar as formas de participação dos alunos durante a realização de atividades nas quais a História da Matemática está presente, sob a perspectiva de aprendizagem situada adotada; investigar mudanças de participação e consequente aprendizagem desses estudantes na sala de aula, buscando compreender como a presença da História da Matemática contribui para que ocorram tais mudanças. No trabalho de campo, elaboraram-se, em cooperação com uma professora de uma escola da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte, algumas atividades relacionadas à História da Matemática referentes ao tema Números Inteiros, que foram aplicadas para turmas de 7º ano do Ensino Fundamental. A coleta de material empírico foi realizada durante aproximadamente três meses de observação participante em aulas dessa professora, especialmente aquelas em que essas atividades foram desenvolvidas. Como instrumentos de coleta de material empírico foram utilizados diário de campo, gravações em áudio e vídeo, aplicação de dois questionários aos alunos e entrevistas com a professora e com alguns alunos. A análise dos materiais empíricos tomou como referência estudos dos campos da História da Matemática na Educação Matemática e da Aprendizagem Situada. Como resultado da investigação verificou-se que, ao longo do desenvolvimento das atividades com a presença da História, várias potencialidades pedagógicas desta se fizeram presentes e que essas atividades contribuíram para a mudança de participação e consequente aprendizagem dos estudantes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNúmeros inteirospt_BR
dc.subjectPotencialidadespt_BR
dc.subjectPedagógicas da história da matemática na educação matemáticapt_BR
dc.subjectHistória da matemática na educação matemáticapt_BR
dc.subjectAprendizagem situadapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMatematica  Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática História pt_BR
dc.titleUma investigação sobre a participação da história da matemática em uma sala de aula do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_ana_catarina_cantoni_roque.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.