Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8TRJHV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de Lacerda Peixotopt_BR
dc.contributor.referee1Domingos Leite Lima Filhopt_BR
dc.contributor.referee2João Bosco Laudarespt_BR
dc.contributor.referee3Daisy Moreira Cunhapt_BR
dc.contributor.referee4Rosimar de Fatima Oliveirapt_BR
dc.creatorJuliana Brito de Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T04:05:50Z-
dc.date.available2019-08-11T04:05:50Z-
dc.date.issued2012-02-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8TRJHV-
dc.description.abstractThis thesis sought to characterize the setting of the upper courses of technology within the process of democratization of access to higher education and, as well as analyzing whether the reasons listed in the legal documents for the choice of these courses are actually pointed by the students to join them. The exploratory research found that thepeculiarities of each institution, determined by several variables, be they human or materials are key elements for the understanding of a particular educational policy materializes in different ways. The proposal of the higher courses of technology cant be considered good or bad, a priori. The contribution of this thesis, though modest, is to clarify the new contradictions, tension, demands and contributions, showing features of one of the protagonists of the expansion of higher education in Brazil.From the literature review and of reports of graduates and students, the survey concluded that the higher courses of technology today little resemble the similar of decades of 1960 and 1970. Furthermore, by affording those who were excluded from the higher level of education, higher wages, greater employability and new perspectives of life, these courses can contribute to overcoming social, cultural and economic limitations. Regarding the profile of students, the thesis attests to thesymmetry between the profile listed in legal documents and the profile of dozens of students and technologists who contributed to this research to answer the questionnaires.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese objetivou caracterizar a configuração dos cursos superiores de tecnologia no interior do processo de democratização do acesso ao ensino superior brasileiro, bem como analisou se as razões elencadas nos documentos legais para a escolha desses cursos são realmente apontadas pelos alunos ao ingressarem neles. A pesquisa exploratória considerou que as peculiaridades de cada Instituição, determinadas pelas mais diversas variáveis, sejam elas materiais ou humanas, são elementos-chave para a compreensão de que uma determinada política educacional se materializa de diferentes formas. A proposta dos cursos superiores de tecnologia não pode ser considerada boa ou ruim, a priori. A contribuição desta tese, ainda que modesta, é a de explicitar as novas contradições, tensões, demandas e contribuições, descortinando características de um dos protagonistas da expansão do ensino superior brasileiro. A partir da revisão bibliográfica e de relatos de egressos e estudantes, a pesquisa concluiu que os cursos superiores de tecnologia de hoje pouco se assemelham aos similares das décadas de 60 e 70. Além disso, ao possibilitarem, aos que eram excluídos do nível superior de ensino, melhores salários, maior empregabilidade e novas perspectivas de vida, esses cursos podem contribuir para a superação de limitações sociais, culturais e econômicas. Quanto ao perfil dos alunos, a tese atesta a simetria entre o perfil elencado nos documentos legais e o perfil de dezenas de discentes e tecnólogos quecontribuíram com esta pesquisa ao responderem os questionários .pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação profissional e tecnológicapt_BR
dc.subjectExpansão da educação superiorpt_BR
dc.subjectCursos superiores de tecnologiapt_BR
dc.subject.otherEducação  pt_BR
dc.subject.otherEducação profissional  Brasilpt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.titlePolítica de expansão dos cursos superiores de tecnologia: nova face da educação profissional e tecnológicapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
juliana___tese.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.