Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8XZMKB
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dc.contributor.advisor1Jose Osvaldo Saldanha Paulinopt_BR
dc.contributor.referee1Glassio Costa de Mirandapt_BR
dc.contributor.referee2Rose Mary de Souza Batalhapt_BR
dc.contributor.referee3Marcelo Bender Perotonipt_BR
dc.creatorKenedy Marconi Geraldo dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T15:19:36Z-
dc.date.available2019-08-11T15:19:36Z-
dc.date.issued2011-09-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8XZMKB-
dc.description.abstractThe utilization of electro-electronic systems in cars is becoming more and more indispensable to increase the comfort, safety and for the reduction of CO2 emissions. Embedded electro-electronics is increasingly present in vehicles and it comes in addition to telecommunication systems, cellular telephone and Bluetooth RF system, that operate in several frequencies and emit considerable level of electromagnetic fields. Despite the great benefits and services offered by these systems, they may introduce electromagnetic disturbances in the different environments in which they operate. The shielding quality of coaxial cable is an important parameter to guarantee the electromagnetic compatibility of the electro-electronic systems. This concern involves the signal quality in the cable and the correct functioning of the nearby equipments. It would be interesting to detect such a failure as soon aspossible in order to conceive better systems and avoid unnecessary costs. Within this context, this work presents a simplified methodology to validate a virtual measurement in any coaxial cables, through a comparison with a physical experiment.pt_BR
dc.description.resumoO uso de sistemas eletroeletrônicos em automóveis vem assumindo um papel indispensável para o aumento do conforto, segurança e diminuição das emissões de CO2. A eletroeletrônica embarcada está cada vez mais presente no veículo, sem contar os sistemas de telecomunicações, celulares e sistema de RF via Bluetooth,que operam em frequências diversas e com consideráveis níveis de campo eletromagnético. Não obstante dos grandes benefícios e facilidades destes sistemas, eles podem introduzir distúrbios eletromagnéticos nos diversos ambientes em que operam. A qualidade da blindagem de um cabo coaxial é um parâmetro importante para garantir a compatibilidade eletromagnética dos sistemas eletroeletrônicos adjacentes. Esta preocupação envolve a qualidade do sinal presente no cabo e o correto funcionamento dos equipamentos próximos. Será interessante detectar as falhas, logo que possível, a fim de conceber sistemas robustos e evitar custos desnecessários. Dentro deste contexto, este trabalho apresenta uma metodologia simplificada para validar uma medida virtual através de uma comparação com um experimento físico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSimulação Computacionalpt_BR
dc.subjectCabos Coaxiaispt_BR
dc.subjectBlindagempt_BR
dc.subject.otherEngenharia elétricapt_BR
dc.subject.otherBlindagem (Eletricidade)pt_BR
dc.subject.otherSimulação (Computadores)pt_BR
dc.titleMedição do fator de blindagem de cabos coaxiaispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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