Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-933GRN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Antonieta Antunes Cunhapt_BR
dc.creatorMaria Helena de Andrade Magalhãespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:45:11Z-
dc.date.available2019-08-10T08:45:11Z-
dc.date.issued1980-01-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-933GRN-
dc.description.abstractStudy about recreational reading in first-grade municipal schools of the official school network of Belo Horizonte to obtain information about the preferences of leisure and reading of students; books access facilities provided by the school; activities developed by teachers and librarians to stimulate recreational reading. Questionnaires were administered to 660 fifth to eighth grade students, and to 45 Portuguese language teachers. Eight school librarians were interviewed. The following results were obtained: a) Reading is not the first option among the leisure activities of students; b) Students prefer books containing adventure tales and love stories; c) the Portuguese language teacher gives students a list of books to read, and develops some activities to verify this reading; d) the performance of the school libraries concerning recreational reading was considered inadequate. Other surveys are suggested, approaching different aspects of the subject.pt_BR
dc.description.resumoEstudo sobre leitura recreativa em escolas municipais de 1º grau, da rede oficial de ensino de Belo Horizonte, visando à obtenção de informações sobre as preferências de lazer e leitura dos alunos de 5ª a 8ª série; facilidades de acesso ao livro proporcionadas pela escola; atividades desenvolvidas por professores e bibliotecários para incentivar a leitura recreativa. Foram aplicados questionários a 660 alunos e 45 professores de Português e entrevistados 8 bibliotecários. Os dados obtidos forneceram, entre outras, as seguintes informações: a) A leitura ocupa posição secundária entre as atividades recreativas, não sendo considerada lazer principal pelos alunos; b) Os livros de literatura contendo aventuras e histórias de amor foram os preferidos dos alunos; c) O professor de Português faz indicações de livros para leitura obrigatória e desenvolve atividades de incentivo e verificação de leitura; d) O desempenho da biblioteca escolar foi considerado pouco significativo em relação à leitura recreativa. São sugeridas outras pesquisas abordando diferentes aspectos do assunto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCiência da Informaçãopt_BR
dc.subject.otherLeitura (Ensino elementar)pt_BR
dc.subject.otherBiblioteconomiapt_BR
dc.titleLeitura recreativa na escola de 1º grau da rede oficial municipal de ensino de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_mariahelenadeandrademagalhaes.pdf106.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.